Sijainti: Pääsivu / Blogi / Onko Suomen Metsästäjäliitto uskottava?

Onko Suomen Metsästäjäliitto uskottava?

Suomen Metsästäjäliitto viettää tänä vuonna 90-vuotisjuhlavuotta. Liitto on ottanut juhlavuotensa teemaksi metsäpeuran ja sen suojelun, tai oikeammin metsäpeuran suojelun pedoilta, ottamatta kantaa sellaisiin asioihin kuin vaikka metsäpeuran metsästys tai elinalueiden suojelu.

Lieneekö somaa sattumaa, Metsästäjäliiton puheenjohtaja on toimittanut metsäpeurasta kirjan, joka julkaistaneen kevään kuluessa. Lukiessa kirjan esittelytekstiä, ei voi olla kiinnittämättä huomiota muutamiin seikkoihin, joissa kytee ristiriita tosiasioiden kanssa. Kursivoitu teksti on kirjan esittelystä, alla korjaus.

1.Pieni kanta jäi kuitenkin elämään Venäjän puolella Vienan
Karjalassa, josta se onnistuttiin pelastamaan Suomeen.

-Metsäpeura on palannut Suomeen sukupuuttoon metsästämisensä jälkeen pariinkin otteeseen ihan omin jaloin, sitä ei ole kukaan "pelastanut".

2. Metsäpeura näytti jo pelastuvan, kun se kohtasi 2000-luvulla uuden ongelman - suurpedot. Varsinkin susien lisääntyminen uhkaa metsäpeuran olemassaoloa.
-Metsäpeuran ykkösongelma on elinympäristöjen eli talvilaitumina toimivien vanhojen metsien ja vaatimien kesälaitumina toimivien avosoiden häviäminen. Tällaisissa boreaalisissa ympäristöissä metsäpeura on pärjännyt suurpetojen kanssa 10 000 vuotta.

3. Suomalaiset metsästäjät ovat nyt ryhtyneet suojelemaan
aktiivisesti metsäpeuraa

-Eivät ole. Sen sijaan metsästäjät tappoivat tälläkin jahtikaudella yli neljäkymmentä yksilöä, vaikka muutakin lihariistaa (hirveä) olisi yllin kyllin saatavilla. Ammutuista yksilöistä noin puolet oli kannan säilymisen kannalta tärkeitä naaraita. Ei ole myöskään kuulunut yhdestäkään metsästäjien aloitteesta perustetusta soiden- tai metsiensuojelualueesta metsäpeuran esiintymisalueilla.

4. Maailman viimeiset metsäpeurat asuvat Suomessa.
-Eivät asu. Tuoreen arvion mukaan koko maailman kanta on noin 9000 yksilöä, josta 2000-2200 Suomessa, loput Venäjällä (RKTL, Sarvi -uutiskirje 4/2010).

5. Varsinkin susien lisääntyminen uhkaa metsäpeuran olemassaoloa.
-Metsäpeura on metsästäjäliitolle pelkkä susivihan lietsonnassa käytetty keppihevonen. Susi ei nykytiedon mukaan verota metsäpeurakantaa sen enempää kuin muutkaan pedot ja kuten todettu, metsäpeura on tuhansia vuosia pärjännyt kaikkien suurpetokantojemme kanssa, ja osin juuri yhteisen kehityshistorian johdosta kehittynyt sellaiseksi kuin sen tänä päivänä näemme. Suden roolista metsäpeurakannan verottajana nyky-Suomessa kaivataan myös lisää tutkimustietoa. Tällä hetkellä susi on huomattavasti metsäpeuraa uhanalaisempi laji Suomessa.

Metsäpeura on kuitenkin ehdottomasti maailmanlaajuisesti miljooniin yksilöihin nousevan peuran alalajina suojeluarvoltaan hyvin arvokas. Tuntuukin irvokkaalta, että itseään luonnonsuojelujärjestönä pitävä Suomen Metsästäjäliitto haluaa unohtaa metsäpeuran suojelunäkökulman todelliset tarpeet sillä varjolla, että erityisesti susi erotetaan useiden tekijöiden summasta metsäpeuran ahdingon suurimmaksi syntipukiksi, ja vain jotta molempia lajeja saisi metsästää.

Väkisinkin tulee mieleen kysymys, onko Suomen Metsästäjäliitto uskottava, ja miksi se valehtelee tai ainakin vääristää totuutta mieleisekseen silloin, kun virallinen tieto ei vastaa sen ajamaa linjaa?

Esa Hankonen
kuuluu seuraaviin kategorioihin: