Sijainti: Pääsivu / Blogi / Onko Milla-susi tapettu? Luonto-Liiton Susiryhmä jätti poliisille tutkintapyynnön

Luonto-Liiton Susiryhmä on tänään jättänyt Millan tapauksesta Raahen kihlakunnan poliisilaitokselle tutkintapyynnön jossa vaaditaan Millan kohtalon selvittämistä perusteellisesti ja mahdollisten syyllisten rankaisemista.

Millasta on saatu viimeinen radiosignaali tämän vuoden maaliskuun alussa. Asiantuntijoiden mukaan on epätavallista, että hyvin toimiva radiopanta lakkaisi yhtäkkiä lähettämästä signaalia. Mikäli Millan radiopanta ei ole mennyt epäkuntoon, on pelottavan todennäköistä, että Milla on laittomasti tapettu ja sen panta hävitetty.

Kesällä 2002 Pohjois-Pohjanmaalla eli pitkästä aikaa lisääntyvä susipari. Parin naaras oli Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen pannoitettu tutkimussusi Milla. Millan lauma on koko olemassaolonsa ajan herättänyt paljon keskustelua Pohjois-Pohjanmaalla. Kuluneena vuonna julkisuuteen tulleet asenteet susia kohtaan ovat olleet huolestuttavan negatiivisia.

"Susilaumojen salaperäinen häviäminen Länsi-Suomessa estää kestävän susikannan muodostumista alueelle ja hautaa toiveet suden tasaisemmasta levittäytymisestä ympäri Suomen", toteaa Luonto-Liiton Susiryhmän puheenjohtaja Outi Ovaskainen. "Tämä tiukentaa suden suojelun aihetta Itä-Suomessa, lajin ainoalla pysyvällä elinalueella", Ovaskainen jatkaa.

Suomessa susi on erittäin uhanalainen. Kannan suuruudeksi on arvioitu 130-150 yksilöä. Suden laiton tappaminen on metsästysrikos.

Lisätiedot:
Susiryhmän puheenjohtaja Outi Ovaskainen: 040-570 7274, outi.ovaskainen(at)helsinki.fi
Sami Säynevirta: 040-533 3570, sami.saynevirta(at)pp.inet.fi
www.luontoliitto.fi/susiryhma