Sijainti: Pääsivu / Blogi / Oikein pystytetty susiaita pitää pedot loitolla

Oikein pystytetty susiaita pitää pedot loitolla

Luonto-Liiton susiryhmä paheksuu petoaitatarvikkeiden huolimatonta käyttöä.

Maalahdella paljastui heinäkuussa todennäköisesti suden aiheuttama lammasvahinko. Laitumelta löytyi kuudentoista uuhen ja karitsan pitkälle mädäntyneet raadot. Paikallinen riistanhoitopiiri oli toimittanut lampurille tarvikkeet susiaitaa varten, mutta aitaa ei pystytetty ohjeiden mukaan, eikä tilalle haluttu myöskään talkooapua.

Susiaita on hyödytön, mikäli se on väärin tai puutteellisesti koottu. Maalahden tapauksessa virta ei kiertänyt sähköistetyssä aidassa kunnolla. Lisäksi aita oli osalta matkaa kokonaan pystyttämättä, jolloin sudet pääsivät laitumelle sähköaidattomalta puolelta. On mahdollista, että susi on vieraillut laitumella useaan otteeseen. Paitsi että tämä on mahdollistanut vahinkojen jatkumisen, se on voinut pahimmillaan myös totuttaa sudet saalistamaan kotieläimiä.

Luonto-Liiton susiryhmän mielestä lampureiden ja riistanhoitopiirien tulisi kiinnittää huomiota siihen, että saadut aitamateriaalit pystytetään oikealla tavalla. Väärin pystytetyt aidat ovat petovahinkojen ennaltaehkäisyyn tarkoitettujen niukkojen varojen haaskausta.

Luonto-Liiton susiryhmä on osallistunut talkoilla aitojen pystyttämiseen jo usean vuoden ajan. Petoaitoja on tänäkin kesänä rakennettu ympäri maata. Talkootyöt jatkuvat huomenna 10.8. Pohjois-Karjalan Värtsilässä.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätiedot:
Anu Salminen, Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä, 050-5361024,
anu.salminen(at)luontoliitto.fi
Mervi Koskela, Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja, 050-3368400 tai mervi.koskela(at)dnainternet.net
www.luontoliitto.fi/susiryhma
kuuluu seuraaviin kategorioihin: