Sijainti: Pääsivu / Blogi / Norjan hallitus jatkaa susijahtia vastustuksesta huolimatta

Norjan hallitus jatkaa susijahtia vastustuksesta huolimatta

Photo courtesy NOAH

Norjalainen eläinoikeusärjestö NOAH tiedotti, että Norjan hallitus on päättänyt kokonaisen susilauman (Slettås) tapattamisesta. Lauma muodostuu noin 3-7 susiyksilöstä, ja jahdin on tarkoitus alkaa 1.1.2019. Kaksi muuta susilaumaa (Hobøl ja Mangen) jätetään rauhaan toistaiseksi.

Tämä on ensimmäinen kerta moneen vuoteen, kun susia päätetään tappaa suojelualueen rajojen sisäpuolella - viimeksi vastaavaa tapahtui 1990-luvulla suden palattua takaisin Norjaan. NOAH:in johtaja Siri Martinsenin mukaan suojelualue kattaa vain 5 % Norjan maa-alueesta, eikä valtio salli susien vierailuja määrätyn alueen ulkopuolella.

Norjan ympäristöministeriö perustelee päätöstään poliittisten konfliktien hillitsemisellä, vaikka mielipidemittausten mukaan suurin osa norjalaisista puolustaa sutta. NOAH:in mielestä päätös on erittäin lyhytnäköinen, sillä sudet palaavat todennäköisesti takaisin alueelle ennemmin tai myöhemmin, eikä susien tapattaminen poista päätökseen liittyviä konflikteja. NOAH:in mielestä valtio pyrkii päätöksellään miellyttämään niitä norjalaisia tahoja, jotka haluavat susikannan mahdollisimman pieneksi.

”Suurin osa norjalaisista ei hyväksy valtion susipolitiikkaa, vaan he haluavat, että maan hallitus ja viranomaiset ottavat sudensuojelun tosissaan. Poliitikot eivät kuitenkaan kuuntele kansalaisia ja monet heistä ovat erittäin pettyneitä”, Martinsen sanoo.

Susi on Norjassa erittäin uhanalainen laji, eikä uhka jatkuvasta kampanjoinnista huolimatta ole vielä ohi. Myös useat kansainväliset luonto- ja eläinjärjestöt ovat tuominneet Norjan susijahdin, ja pitävät suden puolia loppuun saakka.

Norjassa järjestetään suuri susimielenosoitus 12.1.2019. Luonto-Liiton susiryhmä järjestää tukimielenosoituksen Helsingissä edellisenä päivänä 11.1.2019 kello 15 Norjan suurlähetystön edessä.

Heini-Sofia Alavuo

« heinäkuu 2019 »