Sijainti: Pääsivu / Blogi / Nina diggaa susia!

Nina diggaa susia!

Kuva: Vera Pajunen

Jutun kirjoitti susiryhmän nuoret aktiivit Vera Pajunen ja Taru Tanhuanpää.

Susi (canis lupus) on koira- ja laumaeläin. Suden säkäkorkeus on n. 65-80cm ja paino 20–50 kg. Suden tassua on vaikea erottaa ison koiran tassusta, joten jäljistä usein erehdytään. Susi hyödyntää ravintoa monipuolisesti riippuen tarjonnasta. Susi syö mm. hirviä, valkohäntäpeuroja, myyriä ja jäniksiä. Susi saattaa myös hyökätä kotieläinten mm. koirien, lampaiden ja porojen kimppuun, jos ne ovat helposti saatavilla. Susi elelee kuitenkin vain omassa laumassaan, joka koostuu perheenjäsenistä eikä muita ulkopuolisia erakkosusia huolita joukkoon. Sudet saavat pentuja touko- kesäkuussa. Pentuja syntyy n. 3-7, joista selviytyy täysikasvuisiksi vain osa. Lauman koko vaihtelee keskimäärin seitsemästä sudesta kolmeentoista suteen. Lauman reviiri on valtava (30kmx30km). Suden väri vaihtelee valkoisesta ruskeaan ja mustaan. Suomessa suden väri on kuitenkin keskimäärin rusehtava tai harmahtava. Susi on erittäin uhanalainen Suomessa, koska susia salametsästetään ja annetaan kaatolupia liikaa. Susi on rauhoitettu!

Susiryhmän jäsen Nina Harju tuli käymään koulussamme luokalla 9B. Nina piti esitelmän susista ja nyt me kysymme häneltä vielä muutaman kysymyksen:

Oletko koskaan törmännyt suteen?

En ole koskaan törmännyt kasvokkain suteen, paitsi järjestetysti.

Kauanko olet ollut susiryhmässä?

4 vuotta olen toiminut aktiivisesti, esim. käynyt rakentamassa petoaitoja ja kirjoittanut lehtiin mielipiteitä.

Miksi pidät susia tärkeinä?

Susi on tärkeässä asemassa luonnon monimuotoisuuden kannalta ollessaan ravintoketjun huipulla.

Miten susivahinkoja voi ehkäistä mielestäsi?

Rakentamalla petoaitoja ja lisäämällä laumanvartijakoiran käyttöä. Porojen omistajatkin voisivat kulkea porolaumojen mukana, niin kuin ennen vanhaan.

Miten valtion pitäisi puuttua susiin ja niiden kantaan?

Ministeriön ei pitäisi myöntää sudenkaatolupia ollenkaan, ennen kuin kannan lasku olisi pysähtynyt!
kuuluu seuraaviin kategorioihin:
« joulukuu 2016 »