Sijainti: Pääsivu / Blogi / Mitä Norjan susille kuuluu nyt?

Mitä Norjan susille kuuluu nyt?

Tämän vuoden alussa uutisoitiin Norjan hallituksen käymästä susijahdista, jossa tavoitteena oli hävittää noin 75% maan susikannasta. Tämä tarkoittaa 42 sutta 56:sta Norjan alueella elävästä sudesta. Vuotta aikaisemmin tehty päätös toimeenpantiin vuoden 2018 alussa, ja tammikuun aikana jo 22 sutta sai surmansa.
Mitä Norjan susille kuuluu nyt?

Kuva: Teppo Lahti

Norjalaiset eläinoikeus- ja ympäristöjärjestöt, kuten WWF, vastustivat sudenmetsästystä äänekkäästi ja metsästyksenvastaisen vetoomuksen allekirjoitti yhteensä 90 000 ihmistä. Oslossa 20.1. järjestettyyn mielenosoitukseen osallistui tuhansia ihmisiä ja tukimielenosoituksia järjestettiin ympäri maailmaa. Oslon mielenosoitusta edeltävänä päivänä Helsingissä järjestettiin tukimielenosoitus Norjan suurlähetystön edessä.

Norjalaisen eläinoikeusjärjestö NOAH:in johtaja Siri Martinsen kertoo kolmen suden kuolleen vielä  mielenosoituksen jälkeen, vaikka mielenosoitus saikin runsaasti medianäkyvyyttä. ”Mielenosoituksella oli merkitystä, sillä paikalle saapui runsaasti ihmisiä alueilta, missä susia esiintyy. Mediassa ymmärrettiin, että kaikki paikalliset eivät vastusta susia, vaan tosiasiassa enemmistä on susien puolella.” Susijahtia on aikaisemmin perusteltu muun muassa maanviljelijöiden ja muiden susialueella asuvien pelolla.

”Tilanne on vielä toistaiseksi epäselvä, sillä odotamme tällä hetkellä susiaiheista oikeudenkäyntiä. Ympäristöministerin mukaan oikeudenkäynti määrittää, miten jatkossa toimitaanTänä vuonna valittu uusi ympäristöministeri Ola Elvestuen on myönteisempi susia kohtaan ja hän on luvannut keskittyä petoeläinten hyväksymisen edistämiseen.” Martinsen kertoo. Toiveena on, että uusi ympäristöministeri ajaisi erilaista lähestymistapaa, eikä uutta jahtia enää järjestettäisi.

NOAH ja  muut ympäristöjärjestöt tapaavat uuden ympäristöministerin toukokuussa. Martinsen kuitenkin painottaa, että Norjan sudet eivät ole vielä suinkaan turvassa: ”Meidän täytyy jatkaa työtä, jotta saamme enemmistön poliitikoista ymmärtämään, että nykyinen Norjan petopolitiikka on väärin.”

Heini-Sofia Alavuo

« syyskuu 2018 »