Sijainti: Pääsivu / Blogi / Mikä eläin sinä haluaisit olla?

Mikä eläin sinä haluaisit olla?

Ihmiset määrittelevät mielellään itsensä ja tuttavansa eläinten kautta: minä olen kissaihminen, tuo on koiraihminen ja naapurini on limainen matelija.

Ystäväkirjassa kysyttiin aikoinaan – lempiruuan lisäksi: Mikä eläin haluaisit olla? Tuskinpa kukaan tahtoisi olla sika, broileri, turkistarhakettu tai -minkki. Nämä eläimet kärsivät niin paljon, ettei niiden elämää haluaisi viettää kukaan.

Periaatteessa me haluamme olla kahdenlaisia eläimiä: sellaisia söpöjä joista ihmiset pitävät huolen tai niitä villejä ja vapaita jotka ovat laumansa ja ympäristönsä johtajia. Susi on houkutteleva eläinhahmo koska susi on salaperäinen ja vaarallinen ja sen katse näyttää laskelmoivan elävältä, aivan kuin susi jo tietäisi mitä seuraavaksi tapahtuu. Annamme kunnian susille ja muille pedoille silloin kun tahdomme olla kuten ne; vaarallisia, arvaamattomia, itsenäisiä ja ylväitä.

Ajattelemme mielellämme – me ihmiset - että eläimet ovat vaistollaan toimivia olentoja joilla ei ole varsinaista tietoisuutta. Tietoisuudella tarkoitetaan sitä että joku tai jokin on tietoinen menneestä, nykyhetkestä ja tulevasta. Yleisesti ajatellaan, ettei eläimillä ole tietoutta ja siksi eläimet eivät voi olla tiedostavia olentoja.

Eläimen määritteleminen tiedostamattomaksi organismiksi helpottaa ihmisten elämää. Koska jos eläin ei tiedosta omaa olemistaan tai elämäänsä, silloinhan sille – eläimelle – on aivan yksi ja sama missä se on ja miten sitä kohdellaan.  Saman tiedostamattomuusmääritelmän ansiosta voimme käyttää eläimiä hyödykkeinä: kenkinä, hanskoina, pihveinä, koristeina, koe-eläiminä ja lemmikkeinä. Villieläimiä hyödynnetään matkailuvaltteina ja nähtävyyksinä: Tule meille katsomaan susia! Petomatkailu on suosittua siellä missä petoja vielä on.

Nykyään kuitenkin tiedetään että eläimet tuntevat kipua. Silti se ei ole saanut ihmisiä laajemmin pohtimaan eläinten oikeuksia. Ja mitkä ne sitten olisivat ne eläinten oikeudet? Aika yleisesti ollaan sitä mieltä että oikeuksia ei voi olla ilman velvollisuuksia. Meillä ihmisillä on oikeus tehdä niin tai näin, ja sen takia meillä on velvollisuus olla tekemättä siten tai toten. Jos eläinten oikeudet rinnastetaan ihmisten oikeuksiin, silloin eläimillä pitäisi olla oikeuksia – mutta oikeuksien mukana tulisivat myös velvollisuudet.

Sudella on oikeus syödä poro. Mutta onko sudella velvollisuus jättää syömättä poron vasa? Mitkä yleensäkään ovat suden velvollisuudet?

Ihminen voi oppia olemaan syömättä eläimiä. Mutta eläin ei voi oppia olemaan syömättä ihmistä. Miten muka villinä elävän leijonan, suden tai hain voisi kouluttaa niin, etteivät ne söisi ihmisiä? Tästä muodostuukin moraalinen dilemma: miksi ihmisen pitäisi olla syömättä eläimiä – jos eläimet itsekään eivät kykene olemaan syömättä eläimiä – tai ihmisiä?

Toisaalta, jos jollakulla ei ole edellytyksiä kantaa ja täyttää velvollisuuksiaan, voidaanko nämä velvollisuudet sälyttää jollekulle toiselle? Voidaan. Teemme sitä jatkuvasti lastemme kanssa. Lapsilla on vinot pinot oikeuksia – mutta lasten vanhemmat ovat vastuussa ja kantavat lasten velvollisuustaakkaa kunnes lapsi on aikuinen, jolloin velvollisuustaakka siirtyy aikuiseksi kasvaneelle lapselle. Voisiko sama systeemi toimia petoeläinten tai kaikkien eläinten suhteen – että ne ovat kuin lapsia joiden velvollisuudet kuuluvat meidän ihmisten taakoiksi?

Erään ajattelumallin mukaan ihminen saa käyttää eläintä hyödykseen ja huvikseen koska eläin on alempiarvoinen, yksinkertainen ja kykenemätön. Raamatussakin tämä on nähtävissä – kukas se onkaan se luomakunnan kruunu? Mutta jos tyhmyys, kehittymättömyys ja avuttomuus ovat riittäviä syitä oikeuttamaan hyväksikäyttöä, silloin voisimme käyttää hyväksemme myös vauvoja, dementoituneita vanhuksia ja älyllisesti heikkolahjaisia ihmisiä; hehän täyttäisivät samat tyhmyyden, kehittymättömyyden ja avuttomuuden kriteerit joiden mukaan me voimme käyttää eläimiä hyödyksemme.

Kirsi Virtanen
Toimittaja, Yle Radio 1