Sijainti: Pääsivu / Blogi / Mielenosoitus susien puolesta Tukholmassa

Mielenosoitus susien puolesta Tukholmassa

Piristääksemme syksyn harmautta päätimme toveri Parkkosen kanssa lähteä suomalaisvahvistuksina Wolf Army Swedenin (WAS) mielenosoitukseen Tukholmaan, sillä onhan hupeneva susikanta  yhteinen huolenaihe Pohjanlahden kummallakin puolen.

Marraskuun masentavaa pimeyttä ja sadetta emme kuitenkaan päässeet  pakoon. Aamulla Tukholmassa oli siihen saakka  todennäköisesti koko syksyn myrskyisin ja  sateisin ilma, Vettä tuli vaakasuoraan koko päivän. Päivän päätyttyä olimme aivan läpimärkiä ja umpijäässä eli siis sillä tavoin todella kovinkin piristävää. Tunsi ainakin olevansa hengissä. Ja miten mukavaa olikaan tavata jo tutuiksi tulleita susiaktivisteja Ruotsista.

tukholma2

Sateen ja tuulen sävyttämä marssimme susien puolesta alkoi Kungsträdsgårdenista päättyen ministeriön eteen missä WAS luovutti komeat  23102 allekirjoitusta sisältäneen vetoomuksen ympäristöministeri Lena Ekille toiveenaan lopettaa susien hävittäminen Ruotsista.

Susien vähyyteen Ruotsissa vaikuttavat pitkälti samat syyt kuin Suomessa. Liian monet sudenkaatoluvat, salametsästys ja liikenne ovat tänäkin vuonna tappaneet jo ainakin 42 sutta.

Ruotsia on useaan otteeseen huomautettu EU:n taholta toimittuaan luontodirektiivin artiklojen 12 ja 16 vastaisesti ja Ruotsissa ei enää viime talvena järjestettykään lupa eli lisenssijahtia. Sen sijaan Ruotsissa myönnettiin vahinkoperusteisia ts. myös ennakoivia lupia liki yhtä paljon, eikä susikanta ole tämän takia pystynyt nousemaan suotuisan suojelun edellyttämälle tasolle, joka olisi noin 450 sutta koko maassa. Tällä hetkellä Ruotsin susikanta on vajaa 300 yksilöä mikä on kuitenkin Suomeen nähden tuplasti enemmän.

Aiemminhan vuonna 2009 Ruotsin valtiopäivillä oli tehty päätös missä maan susikanta oli päätetty rajata 210 yksilöön. Erityisesti tätä päätöstä on arvosteltu täysin perusteettomaksi ja mielivaltaiseksi.

EU:n komissio on kritisoinut Ruotsia erityisesti siitä, että se tietoisesti estää susien läsnäolon poronhoitoalueella, vaikka samaan hengenvetoon Ruotsissa toivottaisiin että susikanta Suomessa vahvistuisi, jotta sikäläinen susikanta saisi kipeästi kaipaamaansa uutta verta. Joka tapauksessa Suomesta satunnaisesti vaeltavat sudet joutuvat näin ollen kulkemaan kahden maan poronhoitoalueen läpi. Hengissä ei selviä juuri yksikään.

Ehkäpä yhteinen taistelumme pohjolan susien puolesta alkaa vihdoin tuottaa hedelmää, tai edes hieman valoa näkyisi tunnelin päässä, kun Suomen luonnonsuojeluliitto ja WWF ovat myös ottaneet kantaa susien puolesta ja vaatineet toimia susitilanteen muuttamiseksi.

Rauhaisaa joulua ja muutenkin parempia aikoja odotellen.

Teksti ja kuvat Nina Harju / Luonto-Liiton susiryhmä

kuuluu seuraaviin kategorioihin: