Sijainti: Pääsivu / Blogi / Mielenosoitus Lapin susien puolesta 11.10.

Mielenosoitus Lapin susien puolesta 11.10.

Kuva: Niko Helenius

Luonto-Liiton susiryhmän ja Wild Lynx ry:n yhdessä järjestämä mielenosoitus toivotti osanottajat tervetulleiksi eduskunnan Kansalaisinfossa järjestettyyn petofoorumiin. Mielenosoittajat vaativat toimenpiteitä Lapin susikannan elinmahdollisuuksien parantamiseksi, sillä koko pohjoisimman kolmanneksen Suomesta kattavalla poronhoitoalueella ei ole kestävää susikantaa.

Kuva: Niko Helenius

Parinkymmenen mielenosoittajan joukko kannatteli banderolleja, kylttejä ja soihtuja. Wild Lynx ry:n puheenjohtaja Jaana Julin kertoi megafonin avulla mielenilmauksen syistä ja tavoitteista. Susien puolustajien lähtökohtana on, että porotalouden ja elinvoimaisen susikannan rinnakkaiselo on mahdollistettava.

Kuva: Niko Helenius

Ohikulkijoille jaettiin myös lehtolehtisiä, joihin oli painettu kymmenkohtainen vaatimuslista Lapin tilanteen kohentamiseksi. Luonto-Liiton järjestöpäällikkö Sami Säynevirran mukaan ihmisiltä saatu palaute oli pääasiassa positiivista. Mielenosoituksessa sytytettiin myös kynttilöitä tapettujen susien muistoksi.

Teksti: Ilkka Hiltunen
Kuvat: Niko Helenius