Sijainti: Pääsivu / Blogi / Mari Nyyssölä-Kiisla on susiryhmän uusi puheenjohtaja

Mari Nyyssölä-Kiisla on susiryhmän uusi puheenjohtaja

Susiryhmän puheenjohtaja on vaihtunut Tea Tawastin jäätyä pois tehtävästä uusien tuulien myötä. Uutena puheenjohtajana on aloittanut Mari Nyyssölä-Kiisla.

Mari esittelee itsensä tässä lyhyen haastattelun muodossa.

Kertoisitko itsestäsi näin aluksi vapaamuotoisesti?
Olen 36-vuotias ja perheeseeni kuuluvat mies, kaksi koiraa ja kolme kissaa. Vapaa-aika kuluu lähinnä mökkeillen ja eläinten kanssa touhutessa. Vaikka asunkin kaupungissa, niin mökin pihalla on vieraillut susi ja ilveksiä, eivätkä karhutkaat kaukana asustele. Sukuni on myös kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, joten suurpedot lähinaapureina on varsin tuttu skenaario.

Kertoisitko hieman yleisellä tasolla taustoistasi suden- ja luonnonsuojelijana?
Olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut eläimistä ja luonnosta ja luin eläinkirjat puhki. Lapsena myös samoilin usein yksin mökin lähimetsissä ja innostuneena tutkin eläinten jälkiä ja jätöksiä…tämä on yhtä kivaa puuhaa edelleen. Ennen Luonto-Liiton Susiryhmään liittymistä olen ollut vapaa-ehtoisena WWF:llä ja Hesy:llä. Susien suojelun koen erityisen tärkeäksi, koska eläin suotta niin vihattu ja pelätty. Vaikka sudella on vielä elinvoimaisia kantoja muualla päin maailmaa, niin pohjoismaiset sudet ovat hätää kärsimässä geneettisen vaihtelevuuden puutteen takia.

Mikä sai sinut kiinnostumaan susiryhmän uuden puheenjohtajan virasta?
Koin, että tällä hetkellä minulla on tarpeeksi aikaa ja muita resursseja puheenjohtajuuteen.

Mikä on mielestäsi tällä hetkellä tärkeintä suden suojelussa
Susien geneettinen monimuotoisuus on saatava turvattua; susien pitäisi päästä kulkemaan Ruotsin ja Norjan puolelle Lapin kautta. Susivihaa ja –pelkoja ei myöskään voi hoitaa metsästyksen laillistamisella, ellei tarkoituksena ole koko Suomen susikannan hävittäminen. Oikean tiedon välittäminen ja puhtaasti tieteellinen lähestyminen kannanhoitoon ovat äärimmäisen tärkeitä susien säilymisen kannalta.

Haluaisitko vielä lopuksi lähettää terveisiä suden suojelusta kiinnostuneille?
Pienetkin teot ovat tärkeitä sudensuojelun kannalta ja lämpimät kiitokset kaikille, jotka sutta uskaltavat puolustaa tässä susivihaa täynnä olevassa maassa.

Teksti: Tatu Tissari

kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,