Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto-Liitto vaatii susilauman tappoluvan peruuttamista

Luonto-Liitto vaatii susilauman tappoluvan peruuttamista

Luonto-Liiton liittovaltuuston kannanotto 19.11.2006

Maa- ja metsätalousministeriö myönsi 17.11.2006 luvan Suomussalmen Hallan paliskunnan alueella liikkuvan kahdeksan suden lauman tappamiseen. Luonto-Liiton valtuusto vaatii tappoluvan peruuttamista, koska se on suden ekologian kannalta haitallinen ja susikannan hoitosuunnitelman vastainen. Nyt myönnetty tappolupa vähentää poronhoitoalueen reilun 20 yksilön kokonaiskantaa merkittävästi. Se osoittaa, että poronhoitoalueella ei suvaita susien elävän lainkaan.

Ministeriön lupapäätös on ristiriidassa niiden tavoitteiden ja toimenpiteiden kanssa, jotka Suomen susikannan hoitosuunnitelmassa linjataan poronhoitoalueelle. Hoitosuunnitelman mukaan tavoitteena on nykyisen suuruisen susikannan ylläpitäminen alueella. Ministeriön nyt valitsemalla linjalla estetään kuitenkin susiyksilöiden leviäminen poronhoitoalueella sekä Kainuun eteläosista poronhoitoalueelle tai Suomesta Skandinaviaan. Tämä on haitallista sukusiitoksesta kärsivälle Skandinavian pienelle susikannalle.

Vaikka suden metsästys on keväällä ja kesällä kiellettyä ja talvisinkin luvanvaraista, ei susien leviämistä Skandinaviaan ole tapahtunut käytännössä lainkaan. Poronhoitoalueella ei ole vuonna 2006 havaittu ainuttakaan susipentuetta Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen 4.9.2006 antaman arvion mukaan.

Poronhoitoalue on suden luontaista esiintymisaluetta ja siten myös sillä on osansa elinvoimaisen susikannan ylläpitämisessä Suomessa. Suurpetojen aiheuttamien vahinkojen ennaltaehkäiseminen on tärkeää, mutta susien tappaminen ei voi olla ainoa käytettävä keino. Susipolitiikassa on huomioitava myös susikannan elinvoimaisuus sekä susien liikkumismahdollisuudet Venäjän, Suomen ja Skandinavian populaatioiden välillä.

Lisätiedot:

Mervi Laaksonen, Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja,