Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto-Liitto rakentaa susiaitaa lampaiden suojaksi Sievissä

Luonto-Liitto rakentaa susiaitaa lampaiden suojaksi Sievissä

Luonto-Liiton susiryhmä ja Isokummun luomulammastila järjestävät 21.-22.5.2016 susiaitatalkoot Sievin Kukonkylässä.
Luonto-Liitto rakentaa susiaitaa lampaiden suojaksi Sievissä

Kuva: Satu Kumpulainen

Luonto-Liitto tiedottaa 18.5.2016

Luonto-Liiton susiryhmä ja Isokummun luomulammastila järjestävät yhdessä viikonloppuna 21.-22.5.2016 susiaitatalkoot Sievin Kukonkylässä. Talkoissa rakennetaan sähköaitaa tilan lammaslaitumien ympärille.

Susiaidoilla on merkitystä sekä kotieläinten että suden suojelun kannalta. Sähköaita estää petoja pääsemästä kotieläinten kimppuun ja mahdollisten kotieläinvahinkojen ennaltaehkäisy suojaa samalla myös erittäin uhanalaista sutta. Luonnonvarakeskuksen arvion mukaan susia elää Suomessa vain vähän yli 200 yksilöä.

”On tärkeää ennaltaehkäistä petovahinkoja, jotta asenteet sutta kohtaan eivät kärjistyisi petoalueilla. Susiaitatalkoot ovat käytännöllistä ja myönteistä sudensuojelutyötä. Tilalliset ja vapaaehtoiset tekevät töitä yhteistyössä”, kertoo Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja Mari Nyyssölä-Kiisla.

Susiaitoja on rakennettu Suomessa useita. Aitaamistarvetta on edelleen runsaasti sekä vakiintuneilla susialueilla että uusilla seuduilla, jonne sudet ovat vaeltaneet. Susiaidoista saadut kokemukset ovat olleet tähän mennessä myönteisiä.

“Lammastilamme sijaitsee petoalueella ja meidän on ollut mahdollista saada valtion kustantamana materiaalit susiaidan rakentamiseen. Aitaamalla laitumet pyrimme välttämään laiduntaville lampaille aiheutuvat susivahingot. Aita suojaa lampaita susien lisäksi myös karhuilta ja irtokoirilta”, kertoo luomulammaskasvattaja Satu Kumpulainen.

Suomessa on tapettu lyhyen ajan sisällä lähes 30% susikannasta valtion ja viranomaisten myöntämillä luvilla. Luonto-Liiton susiryhmä painottaa, että koti- ja tuotantoeläinten asianmukaisen suojaamisen tulee olla aina ensisijainen ratkaisu petovahinkojen estämiseksi susialueilla.

Luonto-Liiton susiryhmän mielestä petovahinkojen ennaltaehkäisyyn olisi suunnattava huomattavasti nykyistä enemmän varoja. Maa- ja metsätalousministeriö rahoittaa petoaitojen rakennustarvikkeet, mutta monet tilalliset kaipaisivat apua myös aitojen rakentamiseen lampaiden tai muiden kotieläinten suojaksi. Susiaitojen rakentaminen ei saisi olla vapaaehtoisten varassa, vaan valtion tulisi ottaa enemmän vastuuta petoasioiden kestävästä hoitamisesta.

Lisätiedot:

Mari Nyyssölä-Kiisla, Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja, mari.nyyssola-kiisla(at)luontoliitto.fi, puh. 045 126 8068

Satu Kumpulainen, luomulammaskasvattaja (Isokummun lammastila), puh. 040 739 9027

Sami Säynevirta, Luonto-Liiton järjestöpäällikkö, sami.saynevirta(at)luontoliitto.fi, puh. 040 560 7303

www.luontoliitto.fi/susiryhma

www.salakaadotseis.fi