Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto-Liitto rakentaa susiaitaa lampaiden suojaksi Lappeenrannassa

Luonto-Liitto rakentaa susiaitaa lampaiden suojaksi Lappeenrannassa

Susiaitojen pystyttäminen on konkreettista sudensuojelutyötä ja ehkäisee samalla susivainoa

Luonto-Liiton susiryhmä aloittaa tänään susiaitatalkoot Lappeenrannan Simolan kylässä. Talkoissa rakennetaan sähköaitaa tilan lampaiden suojaksi. Kevään ja kesän aikana susiryhmä on ollut mukana myös aitatalkoissa Pohjois-Karjalan Polvijärvellä, Värtsilässä, Tohmajärvellä, Ilomantsissa ja Juukassa. Talkoot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.

Susiaidoilla on merkitystä sekä kotieläinten että suden suojelun kannalta. Sähköaita estää petoja pääsemästä kotieläinten kimppuun, mutta mahdollisten kotieläinvahinkojen ennaltaehkäisy suojaa samalla myös erittäin uhanalaista sutta. Susia arvioidaan olevan Suomessa noin 200 yksilöä.

Talkoot ovat käytännöllistä ja myönteistä sudensuojelutyötä. Tilalliset ja vapaaehtoiset puurtavat yhdessä, ja keskustelu on vilkasta. "On tärkeää ehkäistä petovahinkoja, jotta asenteet sutta kohtaan eivät kärjisty kuten esimerkiksi Nurmeksen tuoreessa salakaatojutussa on käynyt", sanoo Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä Anu Salminen Joensuusta. Nikita-pantasusi löydettiin keskiviikkona Nurmeksesta raskaan rautapainon avulla jokeen upotettuna.

Susiaitoja on Suomessa rakennettu toista sataa. Aitaamistarvetta on edelleen runsaasti sekä vakiintuneen susikannan alueilla että niillä uusilla seuduilla, jonne sudet vaeltavat. Aidoista saadut kokemukset ovat olleet myönteisiä.

Maa- ja metsätalousministeriö rahoittaa aitojen rakennustarvikkeet. Luonto-Liiton susiryhmän mielestä petovahinkojen ennaltaehkäisyyn olisi suunnattava huomattavasti enemmän varoja. Tällä hetkellä petoaitojen rakentaminen lampaiden tai muiden kotieläinten suojaksi tehdään talkootyönä. Luonto-Liiton susiryhmän mielestä susiaitojen rakentaminen ei saisi olla ainoastaan vapaaehtoisten varassa, vaan valtion on otettava enemmän vastuuta petoasioiden kestävästä hoitamisesta.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätietoja:

Anu Salminen, Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä, 050 536 1024, anusalmi(at)cc.joensuu.fi

Sami Säynevirta, järjestöpäällikkö, 040 560 7303, sami.saynevirta(at)luontoliitto.fi

kuuluu seuraaviin kategorioihin:
« joulukuu 2016 »