Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto-Liitto kutsuu perheitä ja koiria hyväntekeväisyystempaukseen susien puolesta

Kävele susien puolesta -tempauksessa otetaan kantaa suden suojelun puolesta ja kerätään varoja kouluvierailujen järjestämiseksi.

Kuva: Ake Halttunen

Luonto-Liiton susiryhmä ja Salakaadot seis -kampanja järjestävät lauantaina 12. lokakuuta Helsingissä Kävele susien puolesta -hyväntekeväisyystempauksen, jossa otetaan kantaa suden suojelun puolesta. Tapahtumaan kokoonnutaan kello 13 Kansalaistorilla Helsingin keskustassa.

Hyväntekeväisyyskävely on kannanotto Suomessa äärimmäisen uhanalaisen suden puolesta. Viimeisimmän tutkimustiedon mukaan susia on Suomessa vain 120–135 yksilöä. Susien määrä on ollut laskusuunnassa monen vuoden ajan. Merkittävin syy susikannan heikkoon tilanteeseen on siihen kohdistunut metsästys.

"Erityisesti laiton metsästys on muodostunut vakavaksi esteeksi susikannan elpymiselle. Tämän esteen purkaminen edellyttää valtion taholta rakentavaa ja varmaotteista suurpetopolitiikkaa, jonka luomiseen haluamme tämänkin tapahtuman voimin kannustaa", kertoo Luonto-Liiton susikampanjavastaava Ilkka Hiltunen.

Kävele susien puolesta -tapahtumaa on vetämässä toimittaja ja kirjailija Roman Schatz, joka on tullut tunnetuksi myös Salakaadot seis -kampanjan suojelijana.

"Kun susi on niin harvinainen ja uhanalainen eläin, ettei sen kanssa voi enää kävellä, pitää kävellä sen puolesta", Schatz kommentoi.

Kävele susien puolesta -kulkueeseen ovat tervetulleita kaikki suden suojelun puolustajat ja heidän nelijalkaiset ystävänsä. Noin neljän kilometrin pituinen kävelyreitti kulkee Kansalaistorilta Töölönlahden ympäri päätyen Alppipuistoon, jossa osallistujille on tarjolla virvokkeita. Paikan päällä on myös mahdollisuus lisätä susitietouttaan ja ostaa tukituotteita susiryhmän infopöydältä. Osallistujilta kerätään 10 euron osallistumismaksu, jonka tuotot käytetään suurpetoaiheisten kouluvierailujen järjestämiseen. Lapset ja koirat pääsevät mukaan ilmaiseksi.

Lisätiedot:

Ilkka Hiltunen