Sijainti: Pääsivu / Blogi / LUONTO-LIITTO KOULUTTAA PETOLÄHETTILÄITÄ LAPPEENRANNASSA

LUONTO-LIITTO KOULUTTAA PETOLÄHETTILÄITÄ LAPPEENRANNASSA

Tavoitteena turhan susipelon vähentäminen sekä susien ja ihmisten välinen rauhanomainen rinnakkaiselo

Luonto-Liiton susiryhmä järjestää petolähettiläskoulutuksen Lappeenrannassa 17.-18.9. Koulutus liittyy susiryhmän hankkeeseen, jossa petolähettiläät pitävät Etelä-Karjalan yläkouluissa ja lukioissa susiaiheisia oppitunteja. Oppitunneilla keskustellaan susien elintavoista ja pohditaan, miten susivahinkoja voitaisiin ennaltaehkäistä.

Kouluvierailuja varten on tuotettu opetuspaketti, joka sisältää muun muassa kuva- ja äänimateriaalia, tehtäviä suden käyttäytymisestä, aineistoa media-analyysiin ja muita opetusvinkkejä.

Suomessa elää tällä hetkellä noin 180 sutta. Oppituntien tavoitteena on jakaa asiallista tietoa sudesta, vähentää mahdollista susipelkoa ja pohtia, kuinka susien ja ihmisten välinen rauhanomainen rinnakkaiselo olisi mahdollista.

Samanlainen hanke on toteutettu jo Pohjois-Karjalassa, Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla, joissa siitä saatiin positiivisia kokemuksia. Sekä oppilaat että opettajat kokivat vierailut tarpeellisiksi.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätiedot:

Anu Salminen, Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä, 050 536 1024, anu.salminen(at)luontoliitto.fi

Sami Säynevirta, Luonto-Liiton susiryhmän varapuheenjohtaja,
040 560 7303, 09 684 44 232, sami.saynevirta(at)luontoliitto.fi