Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto-Liitto ja Wild Lynx tuomitsevat poronhoitoalueelle myönnetyt ilvesten ja susien kaatoluvat

Luonto-Liitto ja Wild Lynx ry eivät hyväksy Maa- ja metsätalousministeriön Lappiin myöntämiä ilveksen ja susien kaatolupamääriä. Käytännössä maa- ja metsätalousministeriö on myöntänyt mahdollisuuden lähes kaikkien Lapin susien ja ilvesten metsästykseen.

Ministeriön määräyskirjeluonnokseen on kirjattu Pohjois-Suomeen mahdollisuus 80 ilveksen tappamiselle. Koko poronhoitoalueen ilvesmäärä on 80–110 ilvestä. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) antaman arvion mukaan suurin metsästysmäärä ilvekselle poronhoitoalueella on 10 ilvestä.

”Mikäli kaikki ilvesten kaatoluvat kohdistuvat poronhoitoalueelle, voi kannan poistuma poronhoitoalueella olla yli 70% tai jopa kokonaan, sanoo Wild Lynx ry:n puheenjohtaja Jaana Julin.

Sudet uhataan hävittää kokonaan poronhoitoalueelta

Maa- ja metsätalousministeriö myönsi poronhoitoalueelle mahdollisuuden myös 15 suden tappamiselle. Ministeriön saamien tietojen mukaan poronhoitoalueella eläisi aiemmin syksyllä siellä tapettujen kymmenen suden lisäksi edelleen 30–35 sutta. Luonto-Liitto ja Wild Lynx kyseenalaistavat ministeriön luvun todenmukaisuuden.

"Tiedot ovat pääosin peräisin paikallisilta poromiehiltä, jotka katsovat suden uhkaavan elinkeinoaan. Tämän kaatolupakiintiön täyttäminen tarkoittaa käytännössä suden hävittämistä poronhoitoalueelta kokonaan”, sanoo Luonto-Liiton järjestöpäällikkö Sami Säynevirta.

”Nykytilanteessa on tärkeää miettiä rakentavia ratkaisuja porotalouden ja susien rinnakkaiselolle poronhoitoalueella. On löydyttävä myös muita ratkaisuja kuin susien ja ilvesten säännönmukainen tappaminen”, Säynevirta jatkaa.

Luonto-Liitto ja Wild Lynx haluavat muistuttaa, että suurpetojen suotuisan suojeluntason säilyttäminen on keskeistä myös Lapin luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi, mihin Suomi on sitoutunut EU:n luontodirektiivin mukaisesti.

Poronhoitoalue on susien ainoa kulkuväylä Skandinaviaan. Luontainen liikehdintä sinne ei tällä hetkellä toteudu lainkaan. Luvallisten tappolupien lisäksi susia uhkaa alueella salametsästys, joka on Suomessa hiljaisesti hyväksytty asia. Salametsästys verottaa Suomen ilves- ja susikantojen lisäksi myös ahmakantoja.

Lisätietoja:

Sami Säynevirta, Luonto-Liiton järjestöpäällikkö