Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto-Liitto ja Wild Lynx järjestävät mielenosoituksen Lapin suurpetojen muistolle

Luonto-Liiton susiryhmä ja Wild Lynx ry järjestävät kynttilämielenosoituksen Lapin suurpetojen muistolle Helsingissä torstaina 10.12. kello 15-17 maa- ja metsätalousministeriön edustalla, josta mielenosoitus siirtyy eduskuntatalon eteen.

Mielenosoituksen yhteydessä luovutetaan vetoomus maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttilalle sekä pääministeri Matti Vanhaselle.

Luonto-Liitto ja Wild Lynx ry ovat huolissaan poronhoitoalueen suurpetojen elinmahdollisuuksista.

– Haluamme järjestää tilaisuuden ja tuoda julki vakavan huolemme siitä millaista suurpetopolitiikkaa Suomessa harjoitetaan, sanoo Wild Lynx ry:n puheenjohtaja Jaana Julin.

Maa- ja metsätalousministeriön tuore päätös on käytännössä mahdollistanut lähes kaikkien poronhoitoalueen susien ja ilvesten ampumisen. Ministeriö antoi mahdollisuuden 80 ilveksen tappamiseen, vaikka Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen mukaan kestävän kannanhoidon perustein lupamäärä olisi ollut 10 ilvestä.

– Myönnetyt kaatolupamäärät ovat käsittämättömän suuria. Havainnot, joihin lupamäärät pohjautuvat, ovat kyseenalaisia. Nämä tappoluvat vaikuttavat susi- ja ilveskantoihin vielä pitkään, ennustaa Julin.

– Nykytilanteessa on tärkeää miettiä rakentavia ratkaisuja porotalouden ja petojen rinnakkaiselolle. On löydyttävä muita ratkaisuja kuin jatkuva susien ja ilvesten tappaminen. Tässä asiassa poliittiset päätöksentekijät ovat avainasemassa, sanoo Luonto-Liiton järjestöpäällikkö Sami Säynevirta.

Mielenilmauksen yhteydessä Luonto-Liiton susiryhmä ja Wild Lynx ry luovuttavat vetoomuksen, jossa vaaditaan:
1. Poronhoitoalueen susien ja ilvesten kaatolupien perumista
2. Suurpedoille elinmahdollisuuksia poronhoitoalueella
3. Rakentavia ratkaisuja porojen ja suurpetojen rinnakkaiselolle poronhoitoalueella
4. Tiukkaa puuttumista poronhoitoalueella tapahtuvaan salametsästykseen
5. Suurpetojen hyväksymistä osana suomalaista luontoa

Susiryhmä aloitti joulukuussa Joulurauhaa Lapin susille -kampanjan. Kansainvälisellä kampanjalla kannustetaan lähettämään Joulupukille viestejä, joissa toivotaan lahjaksi joulurauhaa susille, ilveksille sekä muille luonnon eläimille.

Kampanjan nettisivut: www.luontoliitto.fi/susiryhma/joulupukinkirje.htm

Lisätiedot: