Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto-Liiton syksyn koululähettilästoiminta käynnistyy

Luonto-Liiton syksyn koululähettilästoiminta käynnistyy

Luonto-Liiton kouluvierailijat aloittavat syksyn kierroksensa Suomen yläkouluissa ja lukioissa. Vierailujen teemoina ovat ilmastonmuutos, metsät, sudet, Itämeri sekä ympäristönsuojelu ja eläinten oikeudet. Petolähettilästunteja tarjotaan myös alakoululaisille.

Vierailijoiden tilaaminen on kouluille maksutonta. Lisäksi kouluille tarjotaan mahdollisuutta käyttää kiertuemateriaaleja oma-aloitteisesti. Syksyllä 2006 ilmasto-, metsä-, peto- ja Itämeri-lähettiläät sekä ympäristönsuojelu ja eläinten oikeudet ­hankkeen kouluvierailijat pitivät yhteensä noin 700 teemallista oppituntia, ja tavoitteena on laajentaa toimintaa edelleen tämän syksyn aikana.

- Uuden opetussuunnitelman myötä kouluille on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet, joita koulut eivät resurssiensa puitteissa useinkaan pysty yksin toteuttamaan ympäristönsuojelun ja kansalaisvaikuttamisen saralla, metsälähettilästoimintaa koordinoiva Minttu Massinen toteaa järjestöjen kouluyhteistyöstä.

Koulukiertueista ilmastokysymyksiä painottava Ilmari on Luonto-Liiton, Dodon, Maan ystävien ja Nuorten Akatemian valtakunnallinen hanke. Muut koulukiertueet ovat paikallisempia, ja esimerkiksi Animalia-yhteistyönä toteutettavia oppitunteja ympäristönsuojelusta ja eläinten oikeuksista järjestetään pääasiallisesti pääkaupunkiseudulla sekä muissa suurimmissa kaupungeissa. Kouluvierailuja toteuttavat lähettiläät käyvät läpi viikonlopun mittaisen koulutuksen, jossa teemallisten kysymysten lisäksi käsitellään pedagogisia lähtökohtia.

- Opettajat ovat kiittäneet metsälähettilästoimintaa, joka tarjoaa vastineen metsäteollisuuspainotteiselle opetusmateriaalille. Kansalaisjärjestöjen rooli on tullut yhä keskeisemmäksi, jotta koulut voivat toteuttaa opetussuunnitelman kanssa linjassa olevaa ympäristökasvatustyötä, Minttu Massinen muistuttaa.

Lisätiedot:

Sami Säynevirta, järjestöpäällikkö, 040 560 7303,