Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto-Liiton susiryhmä rakentaa susiaitoja kotieläinten suojaksi Värtsilässä, Parikkalassa ja Pohjanmaalla

Susiaitojen pystyttäminen on konkreettista sudensuojelutyötä.

Luonto-Liiton susiryhmä järjestää susiaitatalkoot tällä viikolla Pohjois-Karjalan Värtsilässä paikallisen lampaankasvattajan tilalla. Tänään alkavissa talkoissa rakennetaan sähköaitaa tilan eläinten suojaksi. Kesäkuussa susiryhmä on lisäksi mukana aitatalkoissa Pohjanmaalla ja heinäkuussa Parikkalassa. Talkoot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.

Susiaidoilla on merkitystä sekä kotieläinten että suden suojelun kannalta. Sähköaita estää petoja pääsemästä kotieläinten kimppuun, mutta mahdollisten kotieläinvahinkojen ennaltaehkäisy suojaa samalla myös erittäin uhanalaista sutta. Susia arvioidaan olevan Suomessa noin 180 yksilöä.

Susiaitoja on Suomessa rakennettu parisenkymmentä. Tarvetta on huomattavasti enemmän. Tähän mennessä pääosa susiaidoista on pystytetty Pohjois- ja Etelä-Karjalaan. Tänä kesänä aitoja pystytetään myös Hämeeseen, Keski-Suomeen sekä Pohjanmaalle. Aidoista saadut kokemukset ovat olleet positiivisia Suomen lisäksi myös Ruotsissa.

"Talkoot ovat konkreettista ja positiivista sudensuojelutyötä. Paikalliset ja sudensuojelusta kiinnostuneet puurtavat yhdessä ja keskustelu on vilkasta", sanoo Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä Anu Salminen Joensuusta.

Maa- ja metsätalousministeriö osarahoittaa aitojen rakennustarvikkeet. Luonto-Liiton susiryhmän mielestä petovahinkojen ennaltaehkäisyyn olisi suunnattava huomattavasti enemmän varoja. Tällä hetkellä petoaitojen rakentaminen lampaiden tai muiden kotieläinten suojaksi tehdään talkootyönä. Luonto-Liiton susiryhmän mielestä susiaitojen rakentaminen ei saisi olla ainoastaan vapaaehtoisten varassa, vaan valtion on otettava enemmän vastuuta petoasioiden kestävästä hoitamisesta.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätietoja:

Anu Salminen, Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä 050 536 1024,
anusalmi(at)cc.joensuu.fi

Susanne Heinonen 041 498 8311 (Pohjanmaan talkoot)

Sami Säynevirta, Luonto-Liiton susiryhmä: 040 560 7303,
sami.saynevirta(at)luontoliitto.fi