Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto-Liiton susiryhmä hiihtää susien jäljillä Pohjois-Karjalassa

Luonto-Liiton susiryhmä hiihtää susien jäljillä Pohjois-Karjalassa

Luonto-Liiton Susiryhmä järjestää jälkihiihdon 4.-14.3. Lieksassa, Pohjois-Karjalassa. Retkillä hiihdetään maastossa paikallisten oppaiden johdolla ja perehdytään eläinten lumijälkien tunnistamiseen. Lieksan alueella liikkuu muutamia susilaumoja, joiden jälkiä toivotaan myös löytyvän. Retkien tarkoituksena on osoittaa, että luonnossa liikkuminen on mahdollista ilman petopelkoa. Samalla Susiryhmä muistuttaa, että Pohjois-Karjalan sudet ovat alueen luontomatkailuvaltti.

Suomessa elää tällä hetkellä vain noin 130-150 sutta, eli suden kohtaaminen luonnossa on erittäin harvinaista. Jo pelkästään mahdollisuus nähdä suden jälkiä on saanut liikkeelle luonnosta kiinnostuneita retkeläisiä eri puolelta Suomea. Ainakaan heidän mielestään mielikuva verenhimoisesta sudesta ei tee oikeutta tälle sosiaaliselle, aralle ja uhanalaiselle eläimelle, joka on oleellinen osa Suomen luontoa.

Susihiihdon aikana järjestetään tapaaminen Pohjois-Karjalan petorojektin kanssa. Tapaamisessa pohditaan mm. kuinka koiravahinkojen ennaltaehkäisy metsästystilanteissa olisi mahdollisimman tehokasta ilman alueen susien häirintää.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätietoja
Anu Salminen, Luonto-Liiton Susiryhmän työntekijä p. 050-5361024, anusalmi(at)cc.joensuu.fi
Sami Säynevirta, Luonto-Liiton Susiryhmä 040-560 7303, 040-533 3570 sami.saynevirta(at)luontoliitto.fi

www.luontoliitto.fi/susiryhma