Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonnonsuojelujärjestöt vetoavat suurpetojen puolesta

Luonnonsuojelujärjestöt vetoavat suurpetojen puolesta

Luonnonsuojelujärjestöt luovuttavat suurpetovetoomuksen eduskunnalle torstaina 12.12. kello 12.00 Luonto-Liitto, Natur och Miljö, Suomen luonnosuojeluliitto, Suomen WWF, Svenska Naturvetarklubben ja Eläinsuojeluliitto Animalia luovuttavat Suomen eduskunnalle vetoomuksen, jossa vaaditaan suurpetoasioiden hoidon siirtämistä maa- ja metsätalousministeriöltä (MMM) ympäristöministeriölle (YM). Vetoomuksen luovutus tapahtuu eduskunnan lähetystöjen vastaanottotilassa torstaina 12.12. kello 12.00. Tilaisuus on avoin tiedotusvälineille.

Lisätiedot:
Outi Ovaskainen, Luonto-Liiton Susiryhmä, 040-5707274, outi.ovaskainen(at)helsinki.fi
Bernt Nordman, Natur och Miljö, 050-5250348, 09-61222928, bernt.nordman(at)naturochmiljo
www.luontoliitto.fi/susiryhma
------------------------------------------------------------------------
VETOOMUS 12.12.2002

Luonnonsuojelujärjestöt vaativat suurpetoasioiden siirtämistä maa- ja metsätalousministeriöltä ympäristöministeriölle Puolitoistavuotta sitten Luonto-Liitto, Eläinsuojeluliitto Animalia, Suomen luonnonsuojeluliitto ja Suomen WWF vaativat vetoomuksessaan suurpetoasioiden siirtämistä maa- ja metsätalousministeriöltä (MMM) ympäristöministeriölle (YM). Vetoomukseen saatiin lyhyessä ajassa yli 20 000 nimeä. Asia ei kuitenkaan ole edennyt ja maassamme suurpetojen suojelu on edelleen vapaaehtoisten toimijoiden varassa. MMM:n omaehtoinen suojelutoiminta on olematonta.

MMM:n asenteet ovat vanhanaikaisia eikä petovahinkoja ennaltaehkäisevään suojelutyöhän panosteta riittävästi. Esimerkiksi petoaitahankkeet ovat kansalaisjärjestöjen ja talkootyön varassa. MMM:n alainen Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos (RKTL) tekee arvokasta tutkimustyötä, mutta sen resurssit tutkimus- ja tiedotustyöhön ovat vähäiset.

Suurpetoasioiden siirtäminen YM:lle mahdollistaisi yhteistyön paikallisten ympäristökeskusten, riistanhoitopiirien ja RKTL:n välillä. Monipuolista ja rakentavaa paikallistason yhteistyötä tarvitaan jotta kaikki näkökulmat suurpetokantojen kestävään hoitoon huomioidaan tasapuolisesti. Tällöin suurpetokantojen hoito olisi myös kaikille osapuolille oikeudenmukaisempaa. Edelleen allekirjoittaneet luonnonsuojelujärjestöt vaativat suurpetojen suojelun huomattavaa tehostamista. Suurpetoasiat on siirrettävä MMM:ltä YM:lle.

Luonto-Liitto
Natur och Miljö