Sijainti: Pääsivu / Blogi / Lieksassa ja Kuhmossa hiihdetään susien jäljillä

Lieksassa ja Kuhmossa hiihdetään susien jäljillä

Luonto-Liiton susiryhmän jälkihiihdoilla 31.3.-10.4. hiihdetään maastossa paikallisten oppaiden johdolla ja perehdytään eläinten lumijälkien tunnistamiseen. Retkien tarkoituksena on osoittaa, että luonnossa liikkuminen on mahdollista ilman petopelkoa. Samalla susiryhmä muistuttaa, että sudet voisivat olla maakunnallinen luontomatkailuvaltti.

Lieksan susihiihto on 31.3.-3.4. Lieksan alueella liikkuu muutamia susilaumoja, joiden jälkiä toivotaan löytyvän. Kuhmossa, jossa elelee pantasusilauma, retkeillään 7.-10.4. Lieksasta Kuhmoon siirrytään etappihiihtona 3.4.-7.4.

Suomessa elää tällä hetkellä vain noin 160-170 sutta, eli suden kohtaaminen luonnossa on erittäin harvinaista. Pelkästään mahdollisuus nähdä suden jälkiä on saanut liikkeelle luonnosta kiinnostuneita retkeläisiä eri puolelta Suomea. Heidän mielikuvissaan susi ei ole verenhimoinen vaara, vaan arka ja uhanalainen eläin, joka kuuluu Suomen luontoon.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätiedot:
Anu Salminen, Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä p. 050-5361024, anusalmi(at)cc.joensuu.fi
Sami Säynevirta, Luonto-Liiton susiryhmän varapuheenjohtaja, 040-560 7303, 040-533 3570, sami.saynevirta(at)luontoliitto.fi

www.luontoliitto.fi/susiryhma
kuuluu seuraaviin kategorioihin: