Sijainti: Pääsivu / Blogi / Lieksassa hiihdetään susien jäljillä

Lieksassa hiihdetään susien jäljillä

Luonto-Liiton susiryhmän jälkihiihdoilla 15.-25.3. hiihdetään maastossa ja perehdytään eläinten lumijälkien tunnistamiseen. Retkien tarkoituksena on osoittaa, että luonnossa liikkuminen on mahdollista ilman petopelkoa. Samalla susiryhmä muistuttaa, että sudet voisivat olla maakunnallinen luontomatkailuvaltti. Lieksan alueella liikkuu arviolta
kaksi susilaumaa, joiden jälkiä toivotaan löytyvän.

Suomessa elää tällä hetkellä noin 220-250 sutta, ja suden kohtaaminen luonnossa on harvinaista. Pelkästään mahdollisuus nähdä suden jälkiä on saanut liikkeelle luonnosta kiinnostuneita retkeilijöitä eri puolelta Suomea. Heidän mielikuvissaan susi ei ole verenhimoinen vaara, vaan arka ja uhanalainen eläin, joka kuuluu Suomen luontoon. ”Ison koiran ja suden jälkien erottaminen toisistaan voi olla myös kokeneelle jälki-ihmiselle hankalaa, kuten lehdistäkin on voinut lukea viime päivinä. Suurpetojen jälkien tunnistaminen onkin hyvin mielenkiintoista ja haastavaa”, kertoo susihiihtojen jälkioppaana toimiva Teppo Rämä Oulusta.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätiedot:

Anu Salminen, Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä, 050 536 1024,