Sijainti: Pääsivu / Blogi / Lieksassa hiihdetään jälleen susien jäljillä

Lieksassa hiihdetään jälleen susien jäljillä

Luonto-Liiton susiryhmän jälkihiihdoilla 16.-26.3. hiihdetään maastossa paikallisten oppaiden johdolla ja perehdytään eläinten lumijälkien tunnistamiseen. Retkien tarkoituksena on osoittaa, että luonnossa liikkuminen on mahdollista ilman petopelkoa. Samalla susiryhmä muistuttaa, että sudet voisivat olla maakunnallinen luontomatkailuvaltti. Lieksan alueella liikkuu kolme susilaumaa, joiden jälkiä toivotaan löytyvän.

Suomessa elää tällä hetkellä vain noin 180-200 sutta, ja suden kohtaaminen luonnossa on erittäin harvinaista. Pelkästään mahdollisuus nähdä suden jälkiä on saanut liikkeelle luonnosta kiinnostuneita retkeilijöitä eri puolelta Suomea. Heidän mielikuvissaan susi ei ole verenhimoinen vaara, vaan arka ja uhanalainen eläin, joka kuuluu Suomen luontoon.

Jälkihiihdot järjestetään kolmessa osassa: 16.-19.3., 16.-23.3. ja 23.-26.3.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätiedot:

Anu Salminen, Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä, 050-5361024,