Sijainti: Pääsivu / Blogi / Kuhmossa susia katsomassa

Kuhmossa susia katsomassa

Kuva: Rita Miklán

Susiryhmä sai luontovalokuvaaja Lassi Rautiaiselta kutsun tulla Kuhmoon petoja katsomaan. Lähdin ryhmämme edustajana matkaan maanantaiaamuna 16.5. mieli täynnä odotusta. Suomen leijonat olivat juuri voittaneet jääkiekon maailmanmestaruuden. Mutta leijonista viis, näkisimmekö me susia?

Ajomatka kesti taukoineen noin kahdeksan tuntia, ja illansuussa saavuimme perille Kuikan kämpälle. Autokuntaamme kuului lisäkseni Ekomatkaajien Marjut, valokuvaaja Rita sekä autonsa ystävällisesti käyttöömme suonut Hans-Christian. Perillä tapasimme myös Mustarinda-taiteilijayhteisön Anssin.

Seitsemän aikaan illalla siirryimme piilokojuihin, jotka sijaitsivat suon laidassa. Keskellä suota oli muutama haaska. Sudet olivat paikan päällä jo heti seitsemältä, ja säikytimme nuo arat harmaaturkit matkoihinsa tullessamme paikalle.

Jakaannuimme kolmeen eri kojuun, ja aloimme odottaa. Tuskin tuntiakaan oli kulunut, kun metsänrajasta paikalle löntysti kolme kontiota, emokarhu vuoden ikäisine erauspentuineen. Tunnelma kojuissamme tiivistyi, ja kamerat räpsivät karhujen syödessä.

Sudet saapuivat iltahämärissä takaisin ja kärkkyivät vuoroaan haaskalle. Pian kuvausolot muuttuivat liian hankaliksi yön laskeutuessa, joten saimme nukkua muutaman tunnin.

Kolmen aikaan minut herätettiin uudelleen, ja sain seurata henkeä pidätellen todellista jännitysnäytelmää: karhut olivat palanneet haaskalle, ja kaksi nuorta sutta yritti häätää kontiot aterialta. Sudet asettuivat karhuperheen molemmille puolille, ja yrittivät kahdelta puolelta ahdistelemalla saada karhut lähtemään.

Kuva: Rita Miklán

Lopulta sudet onnistuivat tavoitteessaan, ja karhut luovuttivat. Sudet jäivät syömään pitkäksi aikaa. Syötyään ne lähtivät kiertämään kojujemme taakse ja katosivat taivaanrantaan, todennäköisesti viedäkseen laumalle ruokaa. Susilauman alfanaaras lienee saanut jo pennut, Suomessa sudet saavat keskimäärin pentunsa toukokuun 10. päivänä.

Loppuyö meni torkahdellessa, aamulla pakkasimme tavaramme ja aloitimme pitkän ajomatkan takaisin Etelä-Suomeen. Matkalla pysähdyimme Luontokeskus Petolassa Kuhmossa katsomassa suurpetoaiheista näyttelyä.

Matka oli hieno ja suositeltava kokemus kaikille suurpetojen ystäville. Susien ja karhujen katsominen lähietäisyydeltä toi käsinkosketeltavasti mieleen kysymyksen: “Miksi joku haluaa tappaa näitä upeita eläimiä?”

Teksti: Aura Yliselä
Kuvat: Rita Miklán