Sijainti: Pääsivu / Blogi / Kolumni Alasatakunta-lehdessä

Kolumni Alasatakunta-lehdessä

Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja Sami Lyytinen kirjoittaa eilisessä Alasatakunta-lehdessä searaavaa:

Haave yhteisestä susijahdista

Pöytyällä 15.1.2012 käyty susijahti ei mennyt niin sanotusti kuin Strömsössä, lähinnä kaikkea muuta. Lupaehtoja rikottiin ja tuloksena oli rei'ille ammutun yhden suden sijasta kaksi, joista toinen lauman johtajanaaras, paikanninpantaa kantanut tutkimusyksilö.

Tapahtuneesta huolimatta haluan nyt katsoa tulevaan. Heitän ilmaan villin idean yhteisestä susijahdista. Kyllä, luitte oikein jo toistamiseen. Mutta sitä ennen lyhyt kertaus.

Susiasiaan liittyy ja liitetään valtava kirjo ongelmia. Käydyn jahdin osalta nostan esiin tässä yhteydessä kolme:

1. Myönnetyn luvan perusteena oli susien väitetty peloton käyttäytyminen. Jahdin piti opettaa pelkoa susiin, siis ampumatta jääneisiin. Koko ajatusrakennelma on mielestäni ongelmallinen, mutta on kai oletettavaa, että samaa käytetään jatkossakin tappolupien myönnössä.

2. Tutkimustietoa susien liikkeistä on erittäin vaikea saada. Lounais-Suomen susitietämyksen perusta oli nyt ammutun susinaaraan paikanninpanta. Ongelmana on, miten tällaista tutkimustietoa saadaan jatkossa; miten varustaa täkäläisiä susia paikanninpannoilla?

3. Susi on riistaeläin ja haluttu jahtikohde. Samalla se on kuitenkin harvalukuinen. Ongelmana on, miten erittäin uhanalaista lajia voi lainkaan sallia jahdattavan?

Voitaisiinko Pöytyän susijahdista ottaa opiksi ja hoitaa asiat tyystin toisin, kyetä voittamaan käytännön tasolla yllä esitetyt ongelmat?

Olisiko lupaehdon mukainen yksilö mahdollista jatkossa poistaa laumasta muihin samalla pelkoa tartuttaen, tuottaa lisää tutkimustietoa jäljelle jäävien susien liikkeistä ja tyydyttää jahtihalut? Minusta on. Siihen tarvitaan esimerkiksi Pöytyällä nähty 130 miehen joukko, ripaus hienosäätöä toimintaan ja välineistön vaihto.

Moisella miesmäärällä motitetaan lauma kuin lauma isoltakin alueelta. Kun käyttöön otetaan lippusiimat, verkot ja ripaus erilaista jahtimieltä, on sudet mahdollista pyydystää elävänä.

Kiinni jääneistä susista lupaehdon mukaisen yksilön poisto kohdistuu varmasti oikeaan. Muut yksilöt ovat jahdilla peloteltuja ja voidaan nukutettuina varustaa paikanninpannoilla tuottamaan tietoa mutta toisaalta myös todistamaan jonkun yksilön mahdollisista ongelmakäyttäytymisestä jatkossa.

Projekti on aloitusta vaille valmis! Otetaanko haaste tällaisesta susijahdista kompromisseineen muualla vastaan? Suojelupuoli on valmis olemaan mukana.

Sami Lyytinen

Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja