Sijainti: Pääsivu / Blogi / Igor-suden ampuminen huonoin mahdollinen ratkaisu

Igor-suden ampuminen huonoin mahdollinen ratkaisu

Kainuun riistanhoitopiirissä harjoitetaan omavaltaista ja laitonta susipolitiikkaa. Maa- ja metsätalousministeriön (MMM) pitää puuttua tilanteeseen, joka on häpeäksi suomalaiselle petoasian hoidolle.
Kuhmossa ammuttiin eilen 18.11. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) radiopantaseurannassa ollut urossusi Igor. Igor oli myös laumansa johtajauros. Luonto-Liiton Susiryhmän mielestä jahdin kohdistaminen nimenomaan tähän yksilöön osoittaa, että Kainuussa rikotaan tieten tahtoen kaikkia järkevän metsästyksen periaatteita. MMM pitää ylimpänä sudesta vastaavana viranomaistahona puuttua Kainuun täysin käsistä karanneeseen sudenmetsästykseen välittömästi.

Johtajasuden ampuminen johtaa helposti lauman hajoamiseen ja sitä kautta lisääntyviin kotieläinvahinkoihin, sillä nuoret sudet eivät pysty keskenään saalistamaan luontaista riistaa. Metsästyksen tarkoituksena ei saa olla lisäongelmien tahallinen synnyttäminen, niin kuin Kuhmossa nyt tapahtuu. Kainuun riistanhoitopiiri myönsi 26.10. erittäin kyseenalaisin perustein viisi sudenkaatolupaa poronhoitoaluuen eteläpuolelle. Riistanhoitopiiri sanoi tuolloin julkisesti, etteivät laumojen johtajasudet tule olemaan ammuttavien listalla. Nyt kuitenkin Kuhmossa ammuttiin nimenomaan johtajauros.

RKTL:n pantasuden ampuminen vaikeuttaa susitutkimusta. Luulisi olevan metsästäjienkin edun mukaista, että susikannan hoidon perustana oleva tutkimustieto lisääntyisi. Susitutkimuksen torpedoiminen aiheuttaa valtiolle myös turhia taloudellisia menetyksiä.

Lisätietoja:
Anu Salminen, Luonto-Liiton Susiryhmän työntekijä, 050-5361024, anusalmi(at)cc.joensuu.fi
Sami Säynevirta, Luonto-Liiton järjestöpäällikkö, 040-5607303, sami.saynevirta(at)luontoliitto.fi
kuuluu seuraaviin kategorioihin:
« syyskuu 2016 »