Sijainti: Pääsivu / Blogi / Ian Michlerin vierailu Luonto-Liitossa

Ian Michlerin vierailu Luonto-Liitossa

Eteläafrikkalainen luonto-opas, toimittaja ja konsultti Ian Michler kävi tänään Luonto-Liiton toimistolla kertomassa Afrikassa harjoitettavasta trofeemetsästyksestä.
Ian Michlerin vierailu Luonto-Liitossa

Kuva: Aliisa Maunula

Trofeemetsästyksessä villieläimiä kasvatetaan maksaville asiakkaille ammuttavaksi aidatulla alueella. Trofeella tarkoitetaan metsästysmuistoa, kuten leijonan nahkaa tai antiloopin sarvia, jonka metsästäjä saa pitää ampumastaan eläimestä. Aiheesta on valmistumassa dokumenttielokuva, jota on tarkoitus näyttää aluksi elokuvafestivaaleilla ympäri maailman.

Michler käsitteli esitelmänsä aikana keskeisimmät argumentit, joilla trofeemetsästystä puolustellaan. Yksi on sen tuottoisuus, mutta vaikka argumentti korostaa paikallisyhteisöjen saamaa hyötyä, todellisuudessa muut kuin tarhaajat itse eivät toiminnasta juuri hyödy. Etelä-Afrikassa on suosittu sanonta ”If it pays it stays”, joka tarkoittaa, että eläinlajien tulevaisuus on turvattu niin kauan kuin niillä voidaan tehdä rahaa. Tähän Michler kertoo itse aina vastaavansa: ”If it stays it pays”, millä hän viittaa eläinten arvoon elävinä, turismia luokseen vetävinä kohteina, jotka tuovat Afrikan valtioille paljon enemmän rahaa kuin niiden kasvattaminen ampumista varten.

Tarhaajat puolustelevat toimintaansa myös väittämällä, että se auttaa uhanalaisten eläinpopulaatioiden toipumista elinvoimaiselle tasolle. Michler kuitenkin painottaa, että tarhoilla kasvatetuilla eläimillä ei ole lainkaan arvoa suojelun kannalta, sillä ne ovat perimältään epäpuhtaita ja ihmisiin leimautuneita. Tarhoilla alkunsa saaneet pennut ovat kotoisin niin sisäsiittoisista oloista, ettei niitä voi päästää lisääntymään vapaiksi luontoon muiden lajitovereidensa pariin.

Näistä faktoista huolimatta tarhoille markkinoidaan luonnonsuojelun varjolla matkoja, joille osallistuvat saavat viettää aikaa esimerkiksi leijonanpentujen kanssa. Tyypillisesti näitä matkoja myydään nuorille, joille uskotellaan tarhojen toimivan lajien suojelun parhaaksi.

Sen lisäksi, että puolustuskyvyttömien eläinten ampuminen huvin vuoksi on itsessään eettisesti kyseenalaista, villieläinten tarhaukseen liittyy vakavia eläinsuojelullisia ongelmia. Erityisesti poikasten intensiivinen tuottaminen ja varhainen vieroitus sekä aikuisten villieläinten pitäminen vankina aiheuttavat hyvinvointiongelmia. Trofeemetsästystarhojen toiminnalla on paljon yhteistä muiden eläintuotannon muotojen kanssa.

Näiden epäkohtien vuoksi trofeemetsästystä vastaan kampanjoidaan nyt useassa maassa. Hiljattain saavutettiin kansainvälisestikin merkittävä voitto, kun Australia kielsi leijonatrofeiden tuonnin maahan. Suomessa metsästystrofeiden tuontikieltoa koko EU:n alueelle ajaa Trofeeton EU -ryhmä, jossa myös Luonto-Liitto on mukana.

Michler on kertomassa samaisesta aiheesta lisää myös huomenna 21.3. järjestettävässä tiedotustilaisuudessa Turun Panimoravintola Koulussa klo 13-16, sekä Kirjakahvilassa klo 18-21.

Lisätietoa Trofeeton EU -ryhmän sivulla.

Teksti: Tatu Tissari

kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,