Sijainti: Pääsivu / Blogi / Etelä-Pohjanmaalla vääränlainen susijahti

Etelä-Pohjanmaalla vääränlainen susijahti

Yksi Suomen susipolitiikan keskeisin tavoite on saada elinvoimainen susikanta levittäytymään koko maahan. Tavoite ei voi tällä hetkellä toteutua, koska kaikkialla, minne lauma on syntymässä, syntyy ihmisten kesken joukkohysteria, jonka vallassa pelotellaan susien tekemillä, usein kuvitteellisilla, hirmutöillä. Tämä pelko ja viha johtavat pahimmillaan susien salametsästykseen. Etelä-Pohjanmaan tapauksessa kyse on pohjimmiltaan aivan samasta asiasta, jolle poliisiviranomaisten tuki antoi näennäisen laillistuksen.

Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) radiopantaseurannassa oleva Noppe-susi on viettänyt tämän talven Etelä-Pohjanmaalla ja sillä on ollut seuranaan myös naarassusi. Susien suojelusta ja vahinkojen hoidosta vastaava maa- ja metsätalousministeriö ei antanut kaatolupaa näille susille, koska se katsoi, etteivät ne ole aiheuttaneet sellaista haittaa tai vaaraa, joka luvan oikeuttaisi. Tämän jälkeen kuitenkin metsästäjien vaatiman kaatoluvan antoi paikallinen poliisiviranomainen, joka tässä tapauksessa selkeästi väärinkäytti poliisilain tuomia valtuuksia määrätä vaarallisen ja poikkeuksellisen haitallisen eläimen lopettamisesta.

Tässä tapauksessa poliisin laillistama jahti käynnistettiin täysin sudensuojelumääräysten vastaisesti. Ei voida osoittaa, että nämä nimenomaiset sudet olisivat aiheuttaneet suuria kotieläintuhoja alueella. Kyseessä oleva naaras on ilmeisesti ollut osallisena yhden vasikan vahingoittamiseen ja kahden koiran tappamiseen, muttei missään tapauksessa kahteen muuhun karjavahinkoon, jotka jahtiluvan perusteissa on mainittu. Todellinen syy viime viikonloppuna alkaneeseen takaa-ajoon onkin aivan toinen; Noppe ja sen seurassa liikkuva naaras voisivat saada ensi keväänä pentuja ja metsästäjät haluavat kaikin keinoin estää suden normaaliin elämään kuuluvan lauman syntymisen. Nyt jahdattu naaras on tiettävästi ainoa koko alueella.

Paikallisia poliisiviranomaisia on informoitu siitä, että he ovat antaneet kaatoluvan väärin perustein. Heille on myös kerrottu, että Noppe on yksi RKTL:n tutkimussusista ja sen elämään puuttuminen haittaa myös tutkimustyötä.

Lisätietoja
Anu Salminen, Luonto-Liiton Susiryhmän työntekijä p. 050-5361024, anusalmi(at)cc.joensuu.fi
Outi Ovaskainen, Luonto-Liiton Susiryhmän puheenjohtaja, p. 040-5707274 outi.ovaskainen(at)helsinki.fi

www.luontoliitto.fi/susiryhma