Sijainti: Pääsivu / Blogi / Anna suden elää myös Ahvenanmaalla!

Anna suden elää myös Ahvenanmaalla!

Talvella 2018 siirtyi yksittäisiä susia jäätä pitkin Suomen rannikkoseudulta Ahvenanmaalle.

Kovien talvien aikaan saarelle on aiemminkin kulkenut susia mantereelta. Pysyvää susikantaa ei ole kuitenkaan Ahvenanmaalle päässyt koskaan muodostumaan, koska susi on helppo tappaa saaristossa.

Ajat kuitenkin muuttuvat. Tänä päivänä on monia muitakin keinoja suojautua petojen aiheuttamilta vahingoilta kuin suden tappaminen. Ahvenanmaalla on runsaasti riistaa ja sudelle on paljon helpompaakin ravintoa saatavilla kuin asianmukaisesti esimerkiksi petoaidoin suojatut lampaat.

Susi on Suomessa  rauhoitettu ja sama EU:n direktiivi lajin suojelua koskien on voimassa myös Ahvenanmaalla. Nyt Ahvenanmaan maakuntahallitus haluaa kuitenkin pikaisesti muuttaa lakia. Lakimuutoksen jälkeen olisi sallittua tappaa susi, jonka koetaan uhkaavan kotieläimiä. Riittäisi, että poliisille tehtäisiin ilmoitus vasta sen jälkeen, kun susi on jo tapettu. Suden asema rauhoitettuna lajina näyttäytyy Suomessa vain teoreettisena, sillä käytännössä susi on edelleen lainsuojaton.

Ahvenanmaa markkinoi itseään upealla luonnollaan ja hienona lomakohteena. Kun nyt Ahvenanmaa  pitkästä aikaa on saanut harvinaisen, mutta luonnollisen  lisän lajistoonsa, luulisi ahvenanmaalaisten ottavan kaiken tarjolla olevan  positiivisen julkisuuden vastaan. Joko niin että  suden sallitaan elää osana Ahvenanmaan luontoa, tai että susi nukutetaan ja siirretään esimerkiksi Ruotsin tai Suomen mantereen puolelle. Tämä olisi perusteltua, silläSkandinavian sudet tarvitsevat kipeästi uutta geenivirtaa. Tällä hetkellä myös poronhoitoalueen kautta suden vaeltaminen Skandinaviaan on lähes mahdotonta. Ahvenanmaan sudet on säästettävät tavalla tai toisella, sillä nämä susiyksilöt yrittävät ainoastaan etsiä itselleen jostain paikkaa elää.

Kirjoita Ahvenanmaan maakuntahallitukselle ja kerro mielipiteesi suden säilyttämisen puolesta.

Lähetä viesti Ahvenanmaan maakuntahallituksen luontoasioista vastaavalle virkahenkilölle: maija.haggblom@regeringen.ax

Malliviesti:

Låt vargen leva , också  Åland!

Åland har en speciell natur med varierande landskapIfall lagförslaget om akut skyddsjakt går igenom kan de invandrade vargarna och andra stora rovdjuren skjutas direkt utan krav  jaktansökan om de anses hota tamdjur. Det finns alternativa metoder för att förhindra tamdjursskadorStoppa utrotandet av de stora rovdjuren  ÅlandVargen hör även till den Åländska naturen

« kesäkuu 2018 »
kesäkuu