Sijainti: Pääsivu / Blogi / Aidoilla petovahinkojen ja susivihan kimppuun

Aidoilla petovahinkojen ja susivihan kimppuun

Luonto-Liiton vapaaehtoiset ovat tänäkin kesänä pystyttäneet susiaitoja karjatilallisten apuna Pohjois- ja Etelä-Karjalassa. Nyt susiryhmä auttaa lammastilallista Jämsänkoskella. Jyväskylässä koulutetaan samalla kaikkia halukkaita susiaidan rakentajiksi.

Luonto-Liiton susiryhmän järjestämissä aitatalkoissa pystytettiin tänä keväänä ja kesänä kuusi susiaitaa Pohjois- ja Etelä-Karjalassa. Vapaaehtoiset rakentavat uutta ja korjaavat vanhaa susiaitaa 30.9. - 1.10. Jämsänkoskella. Jo ennen sitä, perjantaina 29.9. kello 18, kaikki halukkaat ovat tervetulleita opettelemaan susiaidan pystyttämistä. Koulutus pidetään Jyväskylässä Sepänkeskuksen tiloissa osoitteessa Kyllikinkatu 1. Koulutus on maksuton.

Luonto-Liiton susiryhmän mielestä susiaitatalkoot ovat hyvä tapa tehdä konkreettista sudensuojelutyötä. Ne tarjoavat samalla oivan tilaisuuden helpottaa karjatilallisten työtaakkaa aitojen pystytyksessä. Lisäksi talkoot synnyttävät mahdollisuuden hedelmälliseen vuoropuheluun eri tahojen välillä.

Susiaita on erinomainen väline petovahinkojen ennaltaehkäisyyn. - Aidan toimivuuden kannalta on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että se on koottu ja huollettu oikein. Aidassa pitää kiertää riittävän voimakas virta ja sen pitää olla aukoton. Susiaidasta ei myöskään ole apua, jos karja esimerkiksi yöpyy sen ulkopuolella, muistuttaa aitatalkoita järjestävä Anu Salminen.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on edistää Suomen suurpetojen suojelua. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätiedot:
Susiryhmän työntekijä Anu Salminen anusalmi(at)cc.joensuu.fi