Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto-Liitto tempaisee ahtaalle ajettujen susien puolesta: "Suomalaisten tulisi arvostaa maamme uljainta suurpetoa"

Suomessa elää viimeisimpien arvioiden mukaan vain noin 200–235 sutta (Luonnonvarakeskus). Susi luokitellaan Suomessa erittäin uhanalaiseksi lajiksi. Sami Säynevirta sami.saynevirta@luontoliitto.fi p. 040 560 7303 luontoliitto.fi/susiryhma

15.9.2016

Susien vähäisestä määrästä huolimatta niitä metsästetään valtion toimesta kannanhoidollisista syistä. Sutta kohtaan tunnetaan petovihaa, joka ilmenee Suomessa muun muassa susien salametsästyksenä.

”Lyhyen ajan sisällä Suomessa tapettiin noin kolmannes koko maan susikannasta. Kannanhoidollinen metsästys hajottaa susilaumoja ja lisää siten susien ja ihmisten välisiä konflikteja. Nykyinen susipolitiikka ajaa upean suurpetomme ahtaalle, sillä jo nyt susikannan perimä on kaventunut ”, sanoo Sami Säynevirta Luonto-Liitosta.

Susien laajamittainen tappaminen kannanhoidollisin perustein on herättänyt keskustelua ja kritiikkiä myös Euroopan Unionissa. Aihe on ajankohtainen, sillä Suomen viranomaisten tulee selvittää pian susien kannanhoidollisen metsästyksen tulevaisuus.

Luonto-Liitto tempaisee nyt susien puolesta Liity laumaan -kävelyillä. Tavoitteena on osoittaa, että rinnakkainelo suden kanssa on Suomessa mahdollista. Elämyksellisillä kävelyillä ja niiden ohessa järjestettävillä avoimilla minifestareilla juhlistetaan sutta muun muassa tulitaiteella, elävällä musiikilla, graffiteilla, joogalla ja vegaanisilla herkuilla.

"Susien pelko ja viha sekä niiden hallinta metsästämällä ei ole ainoa vaihtoehto. Suomalaisten tulisi arvostaa maamme uljainta suurpetoa ja tunnustaa sen paikka osana luontoa. Liity laumaan -kävelyillä näytetään, että sudet todella ovat ilon ja ylpeyden aihe suomalaisille. Kun tämä käsitetään, on susiin liittyvät mahdollisuudet helpompi huomata: susi voi olla esimerkiksi luontomatkailuyrittäjille kilpailuvaltti, joka nostaa susialueiden arvoa matkailukohteina”, sanoo Liity laumaan -kävelyiden projektikoordinaattori Otto Snellman.

Liity laumaan -kävelyt järjestetään lauantaina 17.9. samanaikaisesti Helsingissä ja Tampereella:

Helsingin kävely Töölönlahdella klo 1317
Tampereen kävely Näsinpuistossa klo 1418

Lisätietoja ja ilmoittautuminen: http://www.luontoliitto.fi/toiminta/liity-laumaan-kavelyt

Tapahtumasivut Facebookissa:

Helsinkiwww.facebook.com/events/1374853459208434/