Sijainti: Pääsivu / Metsätalouden on päästettävä irti menneisyydestä

Metsätalouden on päästettävä irti menneisyydestä

Hannu Hoskonen (kesk.) kirjoitti Karjalaiseen 13.10. Suomen nykyisestä metsätaloudesta ehtymättömänä raaka-ainelähteenä ja ilmastonmuutoksen torjujana. Kuten Hoskonen toteaa, ilmastonmuutos on tosiasia, ja suomalaistenkin on siihen vastattava. Yhtä lailla on kuitenkin tosiasia, ettei ilmastonmuutosta torjuta kasvattamalla hakkuita kestämättömälle tasolle. Suomalainen tiedeyhteisö on varsin yksimielisesti varoittanut suunniteltujen lisähakkuiden vesittävän kaikki muut maamme ilmastotoimet. Tutkijoiden viestin kyseenalaistaminen on vaarallista, eikä sellaisen pitäisi kuulua suomalaiseen politiikkaan ollenkaan.

Suomessa on kyllä pitkät perinteet metsäntutkimuksessa, mutta tieteelle ominaiseen tapaan sen menetelmät ja teoriat kehittyvät jatkuvasti, kun havaintoaineisto kasvaa ja yhteiskunta ympärillä muuttuu. Se, mitä joskus pidettiin ehdottomana totuutena, vaikuttaa usein nykytiedon valossa vanhentuneelta.

Suorastaan naurettavaa on lietsoa salaliittoteorioita, joissa Suomen metsiä oltaisiin siirtämässä pois talouskäytöstä. Lisäsuojelua tarvitaan, mutta suojeltujen ja suojelun arvoisten metsien taloudellinen arvo kokonaisuuteen nähden on niin pieni, ettei se tule hetkauttamaan suomalaista metsäsektoria suuntaan tai toiseen. Sitä paitsi suojelu tuottaa monia muita hyötyjä, suoraan rahallisiakin. Eikö talousmetsien kasvavan puuntuotannon pitäisi nimenomaan mahdollistaa, että enemmän tilaa jää myös luonnolle?

Erityisen kurja nykytilanne on maanomistajille. Useimmilla ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta saada arvokkaiden luontokohteidensa säästämisestä kunnon korvausta, joka heille ehdottomasti siitä kuuluu! Metso -metsiensuojeluohjelma on loistava esimerkki hyvin toteutetusta suojeluohjelmasta, johon ovat olleet tyytyväisiä niin viranomaiset, suojeluväki kuin maanomistajatkin. Maton maanomistajien jalkojen alta ovat kuitenkin vetäneet vuoronperään keskusta metsiensuojelussa, ja kokoomus soidensuojelussa.

Metsät ovat todellakin loistava ja uusiutuva raaka-ainelähde, kunhan niiden käyttö on kestävällä tasolla. Erityisesti kestävyyttä tulee nyky-yhteiskunnassamme painottaa lisää luonnon monimuotoisuuden, ilmastonmuutoksen torjunnan sekä virkistyskäyttömahdollisuuksien osalta. Kestämätöntä on tehdä hitaasti kasvavasta pohjoisesta puustamme kertakäyttöisiä tuotteita yhä suuremmissa sellukattiloissa. Ruotsista voitaisiin kyllä ottaa mallia etenkin metsien suojeluun käytettyjen määrärahojen osalta. Viime vuonna ne olivat länsinaapurissamme suhteessa väkilukuun 3,4-, ja suhteessa pinta-alaan 4,4-kertaiset!

Joni-Matti Kusmin

MMK, metsätieteiden opiskelija