Sijainti: Pääsivu / Leirit

Leirit

Savo-Karjalan Luontopiiri on vakiinnuttanut asemansa laadukkaiden luontoleirien järjestäjänä piirinsä alueilla. Leirejä järjestetään vuosittain Karhonsaaressa Kuopiossa ja Kolilla Lieksassa, ja lisäksi erilaisia leirejä on järjestetty esimerkiksi Mikkelissä, Savonlinnassa ja Joensuussa. Alta löydät tietoja leireistämme sekä ajankohtaisen listauksen järjestettävistä leireistä.

Järjestetyt luontoleirit kesällä 2017

Mikkelissä:

* lasten luontopäiväleiri 5.-9.6. (7-12-vuotiaat) Urpolan luontokeskuksessa

Kuopion Karhonsaaressa:

* nuortenleiri 4.6.-9.6.2017 (12-15 -vuotiaat)

* lastenleiri 11.6.-16.6.2017 (7-11 -vuotiaat)

Kolilla Turulan perinnetilalla:

* lastenleiri 2.7.-7.7.2017 (7-11 -vuotiaat)

Mikkelissä Urpolan Luontokeskuksessa

* lasten päiväleiri 26.-29.6.2017 (7-12-vuotiaille)

Joensuussa Botanian kasvitieteellisellä puutarhalla:

* lasten päiväleiri 5.6.-9.6.2017 (7-12 -vuotiaat)

Pihlajaveden Turponsaaressa Saimaalla:

* lasten norppaleiri 23.-28.7.2017 (8-12 -vuotiaat)

Tietoja leireistämme

Luonto-Liiton leireillä luonto tarjoaa sekä ympäristön että sisältöä leiriohjelmaan. Lastenleireillä ohjelmassa on retkeilyä metsän uumeniin, kasvien, lintujen ja pikkuötököiden tutkailua, taiteilua luonnonmateriaaleista, leikkejä, uimista, saunomista, seikkailuja ja herkuttelua iltanuotiolla. Nuortenleireillä lisäksi tehdään pidempiä retkiä, harjoitellaan erätaitoja sekä pohditaan ympäristökysymyksiä.

Leirejä järjestetään niin lapsille, nuorille kuin perheillekin. Leirit ovat usein joko viisipäiväisiä viikkoleirejä tai erimittaisia päiväleirejä, joilla leiriohjelmaa on päivisin muutaman tunnin ajan. Lastenleirit on suunnattu 7-12-vuotiaille ja nuortenleirit 12-15-vuotiaille osallistujille. Kaikkia leirejä ei välttämättä järjestetä joka vuosi, ja tältä sivulta löytääkin ajankohtaiset tiedot järjestettävistä leireistä sekä niiden ajankohdista ja paikoista.

Viikkoleireillä yövytään teltoissa ja ohjelman lisäksi päiviin kuuluu paljon leirielämää: yhteisiä sauna- ja uintihetkiä, vapaa-aikaa ja mahdollisuutta osallistua leirin eri toimintoihin kuten saunanlämmitykseen ja kokkailuun. Päiväleireillä ohjelma ajoittuu usein klo 9-15 välille, ja tällöin leiriläiset yöpyvät kotonaan. Kaikilla leireillä tarjotaan maittavaa ja täyttävää kasvisruokaa ja myös nautitaan erilaisista leiriherkuista.

Lasten- ja nuortenleirien hinta on Luonto-Liiton jäsenille 100 e ja muille 130 e. Päiväleirin hinta on 80e/110 e. Hinta sisältää ruuat, vakuutuksen ja ohjelman. Karhonsaaren ja Kolin leireillä majoitus on teltoissa, ruokailua varten ja sateen varalta on käytettävissä myös sisätilat. 5 vrk ennen leirin aloitusta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista perimme 50 % peruutusmaksun leirin hinnasta.

Leiripaikkamme

Karhonsaari on Kuopion lähellä sijaitseva vehreä luonnonsuojelu- ja virkistyskäytössä oleva saari. Leirin tukikohtana on kaksi Savo-Karjalan Luontopiirin satavuotiasta huvilaa rantasaunoineen.  Kallavesi, saaren villiintynyt arboretum ja luonnonsuojelualueiden mäntykankaat tarjoavat loistavat puitteet luontoleirien seikkailuille.

Kolilla leirit pidetään keskellä kansallispuistoa Turulan perinnetilan kulttuurimaisemassa.  Leiriympäristönä toimivat Pielisen hiekkarannat, jylhät vaaramaisemat ja perinnetilan niityillä laiduntava maatiaiskarja. Turulasta tehdään retkiä kansallispuiston nähtävyyksiin.

Botania on kasvitieteellinen puutarha Joensuussa. Se tarjoaa ulkopuutarhoineen ja kasvihuoneineen hyvän tukikohdan päiväleirille. Lähellä on myös uimaranta, puulajipuisto ja metsää.

Norppaleiri on tarkoitettu ensisijaisesti Saimaan alueella asuville ja mökkeileville lapsille.Leirillä tutustutaan saimaannorpan elämään ja elinympäristöön. Lisäksi leirillä liikutaan vesillä, retkeillään, tutkaillaan luontoa, leikitään, taiteillaan, uidaan ja saunotaan, iltanuotiolla herkuttelua unohtamatta! Leiri järjestetään Pihlajaveden Turponsaaressa, Savonlinnan alueella kaupungista etelään. Saari on keskellä hyviä norppavesiä. Leirin tukikohtana toimii Retki-Toverien maja, ja koko saari on luonnonsuojelualuetta. Leirille järjestetään venekuljetus Savonlinnasta.Majoittuminen tapahtuu teltoissa, ruokailuja ja sadesäitä varten on käytössä sisätilat.

Kysy lisää leireistämme!

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: 050 414 7492, sakanleirit[at]luontoliitto.fi