Sijainti: Pääsivu / Karhonsaari

Karhonsaari

Kuva: Annukka Aho

Karhonsaari on upean vehreä saari Kallavedellä Kuopiossa. Siellä sijaitsevat Savo-Karjalan Luonto-Liiton omistamat huvilat: punainen huvila, keltainen huvila, sahan vanha kuivaamorakennus ja tietenkin rantasauna. Ne ovat olleet Sakan omistuksessa vuodesta 2009.

Karhonsaaren pohjoisosassa on kaksi havupuuvaltaista luonnonsuojelualuetta ja komeita kallioita. Saaressa on myös satakunta puuta ja pensasta sisältävä puulajipuisto, jonka istuttaminen aloitettiin 1910-luvulla, ja Kuopion kaupunki on jatkanut puulajipuiston hoitoa. Saaren eteläosasta löytyy lampi ja kosteikko, joita voi kiertää pitkospuita pitkin. Suuret lehtipuut hämmästyttävät kulkijaa polkujen varsilla ja huviloiden pihapiirissä. Huviloiden pihassa kasvaa perinteisiä pihakasveja ja pensaita.

Toimita ja vierailu Karhonsaaressa

Saka järjestää saaressa lasten ja nuorten luontoleirejä, talkooleirejä, retkiä, seminaareja ja muita tapahtumia.

Huvilat ja sauna ovat Sakan ja Kuopion Luonnon Ystäväin Yhdistyksen jäsenten käytettävissä. Rantasaunaa vuokrataan myös ulospäin. Vuokrausta ja käyttöä voi kysyä Kuopion Luonnon Ystäväin Yhdistykseltä. Lisätietoa: https://www.sll.fi/kuopio/toiminta/karhonsaari/

Kesäisin Karhossa järjestetään kaksi luontoleiriä: lasten- ja nuortenleiri. Karho on perinteinen leiriympäristö, sillä saaressa on järjestetty kesäleirejä jo monien vuosikymmenten ajan.

Kesäisin järjestetään myös jo perinteeksi muodostunut akustisen musiikin festivaali Karhofest.

Karhonsaaren rakennukset

Karhonsaaren molemmissa huviloissa on keittiöt. Keittiöissä on puuhellat ja sähkövalot, kaikki tarpeelliset keittiötarvikkeet löytyvät. Vesi pitää kantaa lähteestä ja kellari toimii hyvänä kylmätilana.

Huvilat eivät ole talvilämpimiä. Kuivaamossa on tehokas kamina, muttei varaavaa takkaa. Siellä on mahdollista oleilla myös talvella. Kuivaamon ja huviloiden yhteydessä on kuivakäymälät.

Karhonsaaren huvilat sopivat hyvin leirien pitämiseen. Punaisessa huvilassa on sänkypaikkoja 13 henkilölle ja lisäksi runsaasti patjoja. Huviloiden vuokraamisesta ulospäin voidaan neuvotella.

Karhonsaaren sauna on rakennettu vuonna 1950 saaren ollessa Kymi-yhtiön metsänhoitajien virkistyskäytössä. Sauna siirtyi yhdessä huviloiden ja kuivaamon kanssa Savo-Karjalan Luonto-Liiton omistukseen syksyllä 2009.

Karhonsaareen kulkeminen

Karhonsaari sijaitsee Pohjois-Kallavedellä, noin viiden kilometrin päässä Kuopion satamasta. Tietä pitkin matkaa kertyy kuitenkin 20 kilometriä. Joensuuntieltä käännytään St1:n kohdalta Ranta-Toivalantielle ja ajetaan sitä 5 km tien loppuun, rantaan asti. Ranta-Toivalan rannassa on kaksi lukollista soutuvenettä saareen tulijoiden käytössä. Avaimia näihin veneisiin voi tiedustella Kuopion Luonnon Ystäväin Yhdistykseltä. Toivalansalmen yli Karhoon soutaa 10-15 minuutissa. Isommalla veneellä voi kiinnittyä Karhon laivalaituriin.

Talvella saareen aurataan hiihtolatu kaupungista päin, Kelloniemestä. Toivalansalmen ylittäminen talvella ei ole turvallista kovan virran ja heikkojen jäiden takia!

Karhonsaaren historia

Karhonsaaren huvilat ovat peräisin saaressa toimineen höyrysahan ajalta. Keltainen huvila rakennettiin vuonna 1901 sahanjohtajan asunnoksi, punainen huvila kaksi vuotta myöhemmin sahanjohtajan anopin kesähuvilaksi. Huviloiden rakentamisen aikaan sahan omistivat Gustav Raninin perilliset. Saaren vanhin rakennus on Karhonsalmen rannalla sijaitseva tiilinen kuivaamo, joka on ainoa rakennus, joka itse Karhonsaaren sahasta on jäljellä. Muut saharakennukset on purettu.

Sata vuotta sitten kuivaamon ympäristö oli hyvin eri näköinen kuin nykyään: siellä oli saharakennus, vaja, mylly, konehuone, höyrypannuhuone, savupiippu, viljavarasto ja suuri piha täynnä lautapinoja. Nykyään kuivaamon ja huviloiden välissä olleella suurella lautatarhalla on 1960-luvulla istutettu kuusikko. Entisellä saha-alueella on nykyisin vielä raamien raunioita, entisiä tienpohjia, vedenalaisia laiturirakenteita ja käyttöön kelpaamatonta puutavaraa aikoinaan täynnä ollut ranta-alue.

Pohjois-Savon ensimmäinen höyrysaha aloitti toimintansa Karhonsaaressa vuonna 1875. Sahan ehti 35 toimintavuotensa aikana olla neljä omistajaa. Sen perusti Juankosken ruukin ja sahan omistaja Jacob Jernberg. 1900-luvun alussa Karhonsaaren sahasta oli kasvanut Kuopion kihlakunnan suurin: vuonna 1910 siellä oli töissä 225 henkeä.

Sahan toiminta kuitenkin lopetettiin samana vuonna sen ollessa laajimmillaan. Silloin sahan omisti Oy Halla Ab. Ilmeisesti laskusuhdanne ja pitkät vientikuljetukset tekivät sahan toiminnan kannattamattomaksi. Rautateiden merkitys kasvoi, eikä Karhonsaaren sijainti vesireittien varrella enää ollut yhtä otollinen kuin aikaisemmin.

Suurin osa Karhonsaaren sahan työläisistä asui Vaajasalon puolella Karhonsalmen taajamassa, osa myös Toivalassa. Työläisasutus muodosti Vaajasalon pohjoiskärkeen Karhonsalmen taajaman, joka on edelleen olemassa. Itse Karhonsaaressa asui sahan lopettamisen aikoihin 27 ruokakuntaa eli noin 60 henkeä.

Kymi Oy osti Oy Halla Ab:n vuonna 1916, ja tämän jälkeen Karhonsaari oli 1960-luvulle saakka yhtiön metsänomistajien kesänviettopaikkana. Saarella harjoitettiin myös maataloutta aina 1960-luvulle saakka, jolloin pelloille istutettiin nykyisin siellä kasvavia kuusia. Karhonsaareen oli säännöllinen laivaliikenne aina vuoteen 1957 saakka. Karhonsaari siirtyi Kuopion kaupungin omistukseen 1982 maanvaihdon seurauksena.

« toukokuu 2022 »
toukokuu