Sijainti: Pääsivu / Luonto- ja virkistysarvot kärkeen metsänhoidon linjauksessa

Luonto- ja virkistysarvot kärkeen metsänhoidon linjauksessa

Joensuun kaupungin metsänhoidon linjaus uudistetaan tämän vuoden aikana. Uudistus on tärkeä, sillä edellisen linjauksen julkistamisen vuonna 2009 jälkeen on tapahtunut paljon. Metsälaki muuttui ja biotalous nousi politiikan keskeiseksi teemaksi, samaan aikaan kun huoli ilmastonmuutoksen ja lajien massasukupuuton seurauksista vain kasvaa. Kaupungillamme on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus osoittaa vastuullisuutta ja edelläkävijyyttä.

Kantakaupungin alueen lähimetsät ovat tärkeää virkistysaluetta, ja niiden säilyttäminen ja järkevä hoito luonnon monimuotoisuutta edistäen on otettava huomioon kaupunkia kehitettäessä. Viheralueet eivät voi korvata oikeaa metsää, vaikka näin perustellaankin esimerkiksi Hasanniemen metsään suunniteltavaa asuinalueen laajennusta. Erityisesti kaupunkilaislasten luontosuhteelle on tärkeää, että he tietävät millainen on oikea metsä. Kaupunkimetsien hoidossa on vältettävä ylilyöntejä, ja annettava niiden kehittyä monimuotoisiksi ja mielenkiintoisiksi ympäristöiksi.

Luonnnon monimuotoisuuden köyhtymistä ja ilmastonmuutosta voidaan hillitä tehokkaimmin luonnonsuojelualueiden pinta-alaa ja kytkeytyneisyyttä lisäämällä. Vanha metsä tarjoaa elinympäristön lukuisille harvinaistuville metsälajeille ja kasvattaa hiilivarastoa satojen vuosien ajan. Vanhaa metsää on kuitenkin jäljellä huolestuttavan vähän. Vuonna 2009 kaupungin metsistä oli yli 100-vuotiaita ainoastaan 6,6 %, kun mukaan laskettiin sekä suojelualueet että lähimetsät. Suojeltujen metsien määrä on siis tätä pienempi ja jää kauas YK:n biodiversiteettisopimuksen tavoitteesta, jossa joka luontotyypin pinta-alasta 10 % on suojeltu kattavan verkoston turvin. Sopimuksen tavoitteiden täyttäminen tai ylittäminen osoittaisi Joensuun globaaliksi edelläkävijäksi. Tämä vaatisi myös vanhimpien talousmetsien sekä soiden suojelua ja ennallistamistoimenpiteitä.

Myös niissä kaupungin metsissä, joissa metsätaloutta harjoitetaan, voidaan tehdä ympäristötekoja, usein taloudellisesta tuloksesta tinkimättä. Vesistöille haitalliset, kustannuksia aiheuttavat ojitukset kannattaa lopettaa ja siirtyä turvemailla jatkuvaan kasvatukseen. Kangasmetsissäkin jatkuva kasvatus voi parantaa riistakantoja sekä marja- ja sienisatoja. Luonnontuoteala onkin meillä nosteessa; maakunnan metsät aiotaan sertifioida luomukeruualueeksi. Puusta saatava hinta voisi nousta vaihtamalla PEFC luonnon paremmin huomioivaan FSC-sertifikaattiin. Väheneviä lintujamme pitää auttaa ajoittamalla hakkuut pesimäajan ulkopuolelle.

Metsänhoidon linjauksesta on käynnissä tälläkin hetkellä kuntalaiskysely. Joensuun asukas, kerro mielipiteesi siitä, mitä toivot metsiesi käytöltä! Kuntalaiskyselyyn voit tutustua osoitteessa http://www.joensuunuutiset.fi/metsanhoidonlinjaus/

Joni-Matti Kusmin

Savo-Karjalan Luonto-Liiton metsävastaava