Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Älkää lahdatko Vapaudenpuiston puita

Älkää lahdatko Vapaudenpuiston puita

Savo-Karjalan Luontopiiri on tyrmistynyt Joensuun kaupungin suunnitelmista kaataa vanhat, arvokkaat ja kauniit puut kaupungin keskustassa sijaitsevasta Vapaudenpuistosta. Järjestön mielestä on nurinkurista kehittää kaupunkia vain katsomalla taaksepäin 1920-luvun alkuperäisiin suunnitelmiin. Vapaudenpuistoa arvostetaan juuri sen auringonpaisteelta suoman suojan takia ja suuret puut tuovat vehreyttä muuten viheralueiltaan pelkistetyssä ydinkeskustassa.

“On totta, että puiston profiili on muuttunut alkuperäisestä suunnitelmasta, mutta kaupunki elää ja muuttuu, eikä tottele aina lähes 100 vuotta sitten tehtyä suunnitelmaa”, toteavat Savo-Karjalan Luontopiirin aktiivit ja jatkavat: “Nykyisellään esimerkiksi ongelmaksi koetut pensaikot tarjoavat mukavan näkösuojan puiston ympärillä olevilta autoteiltä - on paljon mukavampaa viettää aikaa alueella, josta ei koko ajan näe vilkkaasti liikennöityjä katuja puiston ympärillä.”

Savo-Karjalan Luontopiiri korostaa vanhojen ja suurien puiden tuovan ydinkeskustaan vaihtelevaa maisemaa ja korkeuden tunnetta. Ydinkeskustan kaupunkimaisema on jo valmiiksi hyvin avara, johon Vapaudenpuisto vehreänä alueena tuo vaihtelua. Avarana ja hyvin tiukkalinjaisena puistona Vapaudenpuisto vertautuisi puustoltaan ja kasvustoltaan niukkaan Ystävänpuistoon, jonka useat ihmiset kokevat vain läpikulkupaikaksi - juuri rehevyys luo paikasta mielekkään ajanviettopaikan.

Savo-Karjalan Luontopiiri huomioi ihmisten kokeman turvattomuuden ja alueen koetun rauhattomuuden, mutta haluaa korostaa, että toimivinta syrjäytymisen ehkäisemistä on toimiva sosiaalipolitiikka ja alueesta pystytään luomaan rauhallisempi myös vähemmin muutoksin kuin mitä kaupunki tällä hetkellä esittää.

kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,
« maaliskuu 2019 »
maaliskuu
Tapahtumat