Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Talvinen retkikokous

Talvinen retkikokous

Lauantaina 4.2.2017 koko Suomi vietti ensimmäistä Luonnon päivää 100-vuotiaan maamme kauniin luonnon kunniaksi. Myös Luonto-Liiton tämän vuoden kärkikampanja kannustaa kaikkia lähtemään porukalla ulos lähelle ja kauas teemalla ”Yhdessä luontoon”. Näiden teemojen innoittamana SaKa järjesti retkikokouksen Utransaarille Joensuussa ja osallistui lumisesta luonnosta nauttimiseen. Hämyisten kahvilakokousten lomassa ulkoilmabyrokratia oli virkistävää ja meininki rentoa. Sää suosi retkeilijöitä sopivalla pikkupakkasella, jonka ansiosta nuotion ääressä vierähti nopeasti tunti jos toinenkin. Valitsemamme laavu sijaitsi joen rannalla, ja kauniin maiseman äärellä jokaisen sakalaisen mieli rauhoittui kaukana arjen askareista ja kiireistä. Saaren olivat tänä päivänä päättäneet valloittaa varikset; muut asukkaat taisivat viettää Luonnon päivää jossakin muualla tällä kertaa.

Kokouksen ohella lämmitimme nuotiossa itsellemme kaakaota ja vihiksiä sekä jälkiruokana kypsyysasteeltaan sulaneen ja palaneen väliltä olevia vaahtokarkkeja. Byrokratia antoi tilaa vapaammallekin keskustelulle, kuten lapsuuden luontokokemusten ja kerhonohjausvinkkien jakamiselle. Jokainen sai myös valita päivän kasvinsa eli mikä kasvi haluaisi juuri sinä päivänä olla. Ryhmämme oli kovin puupainotteinen, sillä tunnelmaa parhaiten valittiin kuvaamaan niin mänty, haapa, koivu kuin katajakin, mutta sopi joukkoomme myös yksi kanervan ja sammaleen yhdistelmä.

Oli ilo huomata monien muidenkin joensuulaisten lähteneen ulos viettämään päivää metsän keskelle. Laavumme ohi reippaili lenkkeilijöitä ja lapsiperheitä sekä nuotion lämmön toivossa laavuumme pysähtyi useampikin retkeilijä – osa ihan ulkomailta asti. Luonnossa parasta onkin, että siitä nauttimiseen ovat oikeutettuja ihan kaikki, yksin tai yhdessä!

Seuraavaa Luonnon päivää vietetään 20.5.2017.