Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Kylmä sauna ja lämmin tupa - Retkikertomus Karhosta

Kylmä sauna ja lämmin tupa - Retkikertomus Karhosta

4. maaliskuuta 2017

Kokosimme matkaseurueemme Kuopion Honkalahden venesatamaan, josta lähdimme hiihtäen ja lumikenkäillen jäisen Kallaveden yli kohti määränpäätämme eli Karhonsaarta. Sää oli harmaa ja hieman lumisateinen, mutta pakkanen pysyi alhaisissa lukemissa. Osalla seurueestamme sukset olivat pysyneet visusti kellarin kätköissä jo seitsemän vuoden ajan, ja alkumatka menikin muistellessa, miten noilla ihmeellisillä kulkuvälineillä liikuttiinkaan. Pitkälle ei retkemme ehtinytkään, kun jo ensimmäinen mies oli maassa. Ylpeästi voin todeta, ettei matkaseurueemme kuitenkaan vastoinkäymisistä luovuttanut, vaan yhdessä autoimme toisemme ylös jään pinnasta ja jatkoimme eteenpäin. Karhoon saavuttuamme aurinkokin uskalsi pikaisesti näyttäytyä, ja sen valossa paistattelimme voitonriemuisesti noin 35 sekunnin ajan. Nopea kuvaaja ehti ikuistamaan tämänkin hetken.

Perillä kävimme nälkäisinä nuotion ääreen nauttimaan matkaeväistä, ja pian jo lumikenkäilijätkin liittyivät joukkoomme. Vatsat täyttyivät ja hymyt palasivat jokaisen kasvoille. Kaakaon valmistuessa nuotion tulella pidimme itsemme lämpiminä perinteisiä luontoaiheisia tutustumisleikkejä leikkien. Arvokkaasti leikin tiimellyksessä valitsemiamme luontonimiämme kantaen siirryimme syvemmälle saareen, josta löysimme majapaikkamme: kodikkaan kuivaamon. Rakennus on saaren vanhin ja ainoa jäljelle jäänyt osa höyrysahan ajoilta. Matkaseurueestamme osa jäi lämmittämään tätä kylmää rakennusta, ja muut lähtivät yhdessä luontoon tutkimaan saarta ja sen asukkaita.

Tutkimusryhmämme hajaantui jo alkumetreillä, jolloin osa kadotti suuntavaistonsa. Syvän lumen vuoksi eksyneet konttasivat metsässä päästäkseen eteenpäin ja huomatakseen kulkeneensa jo jonkin aikaa kontillaan aivan tien vieressä. Huviloille päästyämme saimme tutustua sen asukkaisiin; metsämyyriin (Myodes glareolus). Huvilalla säännöllisesti vieraileva vanha SaKan aktiivi ylläpitää myyrien terraariota, josta jyrsijöillä on vapaa pääsy sisään ja ulos. Tällä hetkellä terraariossa asustaa vakituisesti myyräpariskunta ja epäsäännöllisen säännöllisesti pariskunnan sisarukset, jotka käyvät paikalla ruokavarkaissa. Sillä välin, kun toiset tutustuivat alueen myyräpopulaatioon, osa tutkimusryhmästämme kulki aina kuuluisille Sandelsin kiville asti. Tarina kertoo, että tämä juomatölkeistäkin tuttu herra olisi vieraillut näillä erikoisen muotoisilla kivillä.

Illan hämärtyessä valmistimme kynttilän valossa papu-tomaattikeittoa ja kuulimme saaren mielenkiintoisesta satavuotisesta historiasta. Matkamme meinasi saada trillerin ainekset, kun hämärästi yksi toisensa jälkeen seurueemme jäsenet katosivat illan pimeyteen – kuka lähti saunaa lämmittämään ja kuka hiihtolenkille… Saunan lämpö jäi tällä kertaa valitettavan laihaksi, sillä urheasta yrityksestä huolimatta sen lämpötila kohosi vain 30 asteeseen. Niinpä lämpimän keiton tuoksu sekä takasta hohkaava lämpö ajoivat kaikki takaisin majapaikkaamme, jossa keräännyimme pitkän pöydän ääreen. Kynttilän valossa hoidimme hallituksen byrokratiaa ja korttipelillä kävimme armotonta taistoa siitä, kuka kuuluu mihinkin yhteiskuntaluokkaan. Korttipeli ratkaisi sen, kuka sai paistatella takan lämmössä kuninkaana ja kuka taas joutui orjana sekoittamaan kortteja pöydän pimeässä nurkassa.

Pienessä yhteiskunnassamme korttipeli ratkaisi myös kipinävahtivuorot, jonka avulla kuivaamo pysyi lämpöisenä läpi yön. Tämäkin luku on kirjoitettu tulen loimutessa takassa ja kuuden tyytyväisen retkeilijän tuhistessa makuupusseissaan vierivieressä…

5. maaliskuuta 2017

Aamu alkoi Nelson Mandelan kappaleella The Specials samalla, kun auringon ensimmäiset säteet kurkottelivat oviaukosta ja ikkunasta sisään. Olimme nukkuneet vaihtelevalla menestyksellä, mutta takka oli pysynyt lämpimänä koko yön eikä yön kylmyys kiusannut untamme. Aamupuuron nautittuamme ja lähtövalmistelut tehtyämme alkoi kulkumme jälleen Kallaveden yli – tällä kertaa paistattelimme auringon lämmössä koko matkan. Suksi tuntui luistavan paremmin kuin eilen, vaikka kävelijät olivatkin yhtä nopeita kuin hiihtoryhmämme. Koska aamukahvin keittäminen ei onnistunutkaan Karhossa, oli Kuopion matkustajasatamaan päästyämme tyytyväisiä sakalaisia kahvikuppi kädessään yksi jos toinenkin.

Takanamme on onnistunut ja muistorikas reissu, josta vähitellen on muodostunut järjestömme talviperinne. Kiitos kaikille osallistujille!

Teksti: Sanna Palvanen

Kuvat: Sanna Palvanen, Matti Kovanen, Antti Saarelainen, Roosa Pihlajamäki

Lisää kuvia löytyy Kuvagalleriasta!

kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,
« kesäkuu 2017 »