Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Haluatko leiriohjaajaksi?

Haluatko leiriohjaajaksi?

Haluaisitko kesäksi saareen tai vaaroille lasten ja nuorten kanssa? Istumaan iltanuotioille, saunomaan sekä vetämään luontoleiriohjelmaa ja retkiä? Savo-Karjalan Luontopiirin leiriohjaajahaku on nyt auki!

*Kuopion Karhonsaaren luontoleirit:

nuortenleiri 5.—10 .6.2016 (12–15 -vuotiaat)

lastenleiri 12.—17.6.2016 (7–11 -vuotiaat)

perheleiri 21.—24.7.2016 (lapset ja vanhemmat)

*Kolin kansallispuiston Turulan perinnetilan luontoleiri:

lastenleiri 3.—8.7.2016 (7–11 -vuotiaat)

*Joensuun Botanian perhosteemainen päiväleiri:

lastenleiri 6.—10.6.2016 (7–12 -vuotiaat)

Luonto-Liiton leireillä luonto tarjoaa sekä ympäristön että sisältöä leiriohjelmaan.  Lastenleireillä ohjelmassa on retkeilyä metsän uumeniin, kasvien, lintujen ja pikkuötököiden tutkailua, taiteilua luonnonmateriaaleista, leikkejä, kalastusta, uimista, saunomista, seikkailuja ja herkuttelua iltanuotiolla. Nuortenleireillä lisäksi tehdään pidempiä retkiä, harjoitellaan erätaitoja sekä pohditaan ympäristökysymyksiä.

KARHONSAARI on Kuopion lähellä sijaitseva vehreä luonnonsuojelu- ja virkistyskäytössä oleva saari. Leirin tukikohtana on kaksi Savo-Karjalan luontopiirin satavuotiasta huvilaa rantasaunoineen. Kallavesi, saaren villiintynyt arboretum ja luonnonsuojelualueiden mäntykankaat tarjoavat loistavat puitteet luontoleirien seikkailuille.
KOLIlla leirit pidetään keskellä kansallispuistoa Turulan perinnetilan kulttuurimaisemassa. Leiriympäristönä toimivat Pielisen hiekkarannat, jylhät vaaramaisemat ja maatiaiskarjan laitumet perinnetilan pihapiirissä. Turulasta tehdään retkiä kansallispuiston nähtävyyksiin.
BOTANIA on kasvitieteellinen puutarha Joensuussa. Se tarjoaa ulkopuutarhoineen ja kasvihuoneineen hyvän tukikohdan päiväleirille. Lähellä on myös uimaranta, puulajipuisto ja metsää. Botanian leirin ohjaajavalinnassa arvostetaan perhosharrastuneisuutta ja -tietoa.

Jokaiselle leirille tarvitaan johtaja, kokki sekä 2–4 ohjaajaa, joista yksi ohjaaja voi olla alle 18-vuotias. Leirillä työskentelyn palkkio koostuu sekä suunnitteluviikonloppuun osallistumisesta että itse leiriviikosta.

Leiritiimit suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä leirien ohjelman. Leiritiimeille pidetään pakollinen suunnitteluviikonloppu Kuopion Karhonsaaressa 13.—15.5.2016. Suunnitteluviikonloppu muodostaa yhden päivärahan koko leirillä työskentelyn palkkiosta. Opiskelijahintaiset matkat asuinpaikkakunnalta suunnitteluviikonloppuun korvataan, leireille pyritään järjestämään kimppakyydit.

JOHTAJALTA (palkkio 260 e, päiväleirillä 160 e) edellytetään kokemusta Luonto-Liiton leireistä ja organisointikykyä. Eduksi ovat luonnontuntemus, sakalaisuus ja ensiaputaidot.

YLI 18-VUOTIAILTA OHJAAJILTA (palkkio 200 e, päiväleirillä 120 e) edellytetään aiempaa leirikokemusta tai vastaavaa. Kaikille ohjaajille ovat eduksi luonnontuntemus, sakalaisuus sekä ensiaputaidot.

ALLE 18-VUOTIAILLE OHJAAJILLE (palkkio 140 e)  on eduksi kokemus luontoleireistä, kiinnostus luonto- ja ympäristöasioihin sekä sakalaisuus. Päiväleirille ja perheleirille ei valita alle 18-vuotiaita ohjaajia.

KOKILTA (palkkio 260 e, päiväleirillä 120e) edellytetään kokemusta kokkauksesta leiriolosuhteissa, itsenäisyyttä, lapsiystävällisyyttä ruoissa ja kasvisruuan valmistustaitoa. Ajokortti on eduksi.

Luonto-Liiton leiriohjaajakoulutuksen käyneet hakijat ovat etusijalla johtajiksi ja ohjaajiksi. Aikaisempi kokemus Luonto-Liiton leireiltä rinnastuu koulutukseen. Tänä vuonna koulutus on mahdollista käydä piirin alueella huhtikuun aikana - paikka ja aika varmistuvat mahdollisimman pian.

Pistähän siis rohkeasti hakemus tulemaan! Vapaamuotoisesta hakemuksesta tulee ilmetä nimen, yhteystietojen ja iän lisäksi leiri tai leirit, joille haet, sekä arvio yllämainittujen edellytysten täyttymisestä. Kerro muutama ominaisuus tai taito, joiden vuoksi juuri sinut kannattaa valita! Kerro myös kiinnostuksestasi osallistua huhtikuiseen leirinohjaajakoulutukseen.

Hakuaika leireille päättyy 1.4.2016.

Lisätiedot ja hakemukset:

sakanleirit@luontoliitto.fi