Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Leirikesä 2019

Leirikesä 2019

Tutustu SaKan kesän leiritarjontaan!

Savo-Karjalan Luonto-Liitto on vakiinnuttanut asemansa laadukkaiden luontoleirien järjestäjänä piirinsä alueilla. Leirejä järjestetään vuosittain Karhonsaaressa Kuopiossa ja Kolilla Lieksassa, ja lisäksi erilaisia leirejä on järjestetty esimerkiksi Mikkelissä, Savonlinnassa ja Joensuussa. Alta löydät tietoja leireistämme sekä ajankohtaisen listauksen järjestettävistä leireistä.

Järjestettävät luontoleirit kesällä 2019

*Kuopion Karhonsaaren luontoleirit:

nuortenleiri 3.—8.6.2019 (12–15 -vuotiaat)

lastenleiri 10.—15.6.2019 (7–11 -vuotiaat)

*Kolin kansallispuiston Turulan perinnetilan luontoleiri:

lastenleiri 1.—6.7.2019 (7–11 -vuotiaat)

*Kuhasalon päiväleiri:

lastenleiri 3.—7.6.2019 (7–12 -vuotiaat)

*Norppaleiri Kongonsaari Pihlajavedellä

lastenleiri 15.—20.7.2019 (7-11 -vuotiaat)

Tietoja leireistämme

Luonto-Liiton leireillä luonto tarjoaa sekä ympäristön että sisältöä leiriohjelmaan. Lastenleireillä ohjelmassa on retkeilyä metsän uumeniin, kasvien, lintujen ja pikkuötököiden tutkailua, taiteilua luonnonmateriaaleista, leikkejä, uimista, saunomista, seikkailuja ja herkuttelua iltanuotiolla. Nuortenleireillä lisäksi tehdään pidempiä retkiä, harjoitellaan erätaitoja sekä pohditaan ympäristökysymyksiä.

Leirejä järjestetään niin lapsille, nuorille kuin perheillekin. Leirit ovat usein joko viisipäiväisiä viikkoleirejä tai erimittaisia päiväleirejä, joilla leiriohjelmaa on päivisin muutaman tunnin ajan. Lastenleirit on suunnattu 7-12-vuotiaille ja nuortenleirit 12-15-vuotiaille osallistujille. Kaikkia leirejä ei välttämättä järjestetä joka vuosi, ja tältä sivulta löytääkin ajankohtaiset tiedot järjestettävistä leireistä sekä niiden ajankohdista ja paikoista.

Viikkoleireillä yövytään teltoissa ja ohjelman lisäksi päiviin kuuluu paljon leirielämää: yhteisiä sauna- ja uintihetkiä, vapaa-aikaa ja mahdollisuutta osallistua leirin eri toimintoihin kuten saunanlämmitykseen ja kokkailuun. Päiväleireillä ohjelma ajoittuu usein klo 9-15 välille, ja tällöin leiriläiset yöpyvät kotonaan. Kaikilla leireillä tarjotaan maittavaa ja täyttävää kasvisruokaa ja myös nautitaan erilaisista leiriherkuista.

Lasten- ja nuortenleirien hinta on Luonto-Liiton jäsenille 110e ja muille 140e. Päiväleirin hinta on 90e/120e, ja norppaleirin hinta on 50e/70e. Hinta sisältää ruuat, vakuutuksen ja ohjelman. Karhonsaaren ja Kolin leireillä majoitus on teltoissa, ruokailua varten ja sateen varalta on käytettävissä myös sisätilat. 5 vrk ennen leirin aloitusta tai sen jälkeen tehdyistä peruutuksista perimme 50% peruutusmaksun leirin hinnasta.

Leiripaikkamme

Karhonsaari on Kuopion lähellä sijaitseva vehreä luonnonsuojelu- ja virkistyskäytössä oleva saari. Leirin tukikohtana on kaksi Savo-Karjalan Luonto-Liiton satavuotiasta huvilaa rantasaunoineen.  Kallavesi, saaren villiintynyt arboretum ja luonnonsuojelualueiden mäntykankaat tarjoavat loistavat puitteet luontoleirien seikkailuille.

Kolilla leirit pidetään keskellä kansallispuistoa Turulan perinnetilan kulttuurimaisemassa.  Leiriympäristönä toimivat Pielisen hiekkarannat, jylhät vaaramaisemat ja perinnetilan niityillä laiduntava maatiaiskarja. Turulasta tehdään retkiä kansallispuiston nähtävyyksiin.

Kuhasalo on merkittävä luontokohde ja historiallinen ja geologinen kohde. Saarta kiertää luontopolku. Rannoilla on nuotiopaikkoja ja uintipaikkoja. Kuhamajan laavu toimii leirin tukipisteenä ja keittiönä.

Norppaleiri on tarkoitettu ensisijaisesti Saimaan alueella asuville ja mökkeileville lapsille.Leirillä tutustutaan saimaannorpan elämään ja elinympäristöön. Lisäksi leirillä liikutaan vesillä, retkeillään, tutkaillaan luontoa, leikitään, taiteillaan, uidaan ja saunotaan, iltanuotiolla herkuttelua unohtamatta! Leiri järjestetään Pihlajaveden Kongonsaaressa.

Kysy lisää leireistämme!

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Juni Sinkkonen 0504940568, sakanleirit[at]luontoliitto.fi

« joulukuu 2019 »
joulukuu