Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Säilytetään järjestöjen toimintamahdollisuuksia - Pelastetaan Laituri!

Säilytetään järjestöjen toimintamahdollisuuksia - Pelastetaan Laituri!

Savo-Karjalan Luontopiirissä olemme seuranneet asemanalueen kaavoitusprosessia huolissamme: nykyisessä kaavaluonnoksessa Kahvila Laituria ei olla säilyttämässä. Kahvila Laituri edustaa Joensuussa erityistä paikallista ja omaehtoista toimintaa, ja mielestäni sen toiminnan puitteet ja itse rakennus on tärkeää suojella

Laituri on toiminut järjestöllemme tärkeänä tukikohtana, jossa on helppo järjestää niin kokouksia kuin myös erilaista toimintaa ja tapahtumia. Uskon, että tämä on ollut tärkeää myös monille muille järjestöille ja toimijoille. Kahvilassa näyttää toimintaa olevan viikoittain. Laituri on tarjonnut toimivat ja edulliset puitteet monille tapahtumillemme ja se on ollut yksi keskeinen taustasyy järjestömme toiminnan lisääntymisessä - Laituri on tarjonnut toiminnallemme luontevan ja matalankynnyksen ympäristön.

Kahvila Laituri on sijainniltaan keskeisellä joukkoliikenteen solmukohdalla ja palvelee niin linja-autolla kuin junalla liikkujia. Paikallisiin ja vegaanisiin tuotteisiin panostamalla kahvila on myös osaltaan tehnyt tärkeää työtä ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja vegaanisten vaihtoehtojen tunnetuksi tekemiseksi. Laiturilta saatavat vegaaniset karjalanpiirakat vegaanisella muna(ttomalla)voilla ovat osoitus paikallisuuden ja ympäristöystävällisyyden onnistuneesta yhdistämisestä.

Joensuussa ei ole panostettu vanhojen puutalojen säilyttämiseen  ja järjestönä toivomme, että kuntapäättäjillä on malttia ja näkemystä kehittää monipuolista, eloisaa ja ympäristöystävällistä kaupunkia. Vanhoilla rakennuksilla ja omaehtoisella toiminnalla tulee olla tilaa myös tulevaisuuden Joensuussa!

Sanna Palvanen

Savo-Karjalan Luontopiirin varapuheenjohtaja