Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Villiinny keväästä lintujen kanssa

Villiinny keväästä lintujen kanssa

Savo-Karjalan luontopiiri ja Joensuun seudun luonnonystävät yhdistivät voimansa kevään Luonnon päivänä 20.5. ja järjestivät perheille linturetken.

Retkellä lapset saivat seurantalomakkeiden avulla tarkkailla hitaasti mutta varmasti etenevää kevättä sekä lintujen pesimäpuuhia. Retki suuntautui Noljakkaan Höytiäisen linnustonsuojelualueelle ja Natura-alueelle. Luonnonsuojelualue perustettiin vuonna 1938 ja se laajeni 1979, kun kanavan itäpuolinen suisto rauhoitettiin. Alueelle tulee kesällä laiduntamaan lehmiä ja lampaita.

Retkellä tutustuttiin Höytiäisen lintuasemaan, jossa rengastettuja lintuja pääsi näkemään lähietäisyydeltä. Lintujen bongaus jatkui suistoalueella ja lintutornilla, jossa näkyi niin keltavästäräkkejä (Motacilla flava), tyllejä (Charadrius hiaticula) kuin lapasorsia (Anas clypeata). Ainutlaatuiseksi retken teki harvinaisen mustapyrstökuirin (Limosa limosa) bongaaminen. Kyseisiä lintuja pesii koko maassa arviolta 100-130 paria ja Pohjois-Karjalassa korkeintaan parikymmentä paria.

Retki päättyi nuotiopaikalle, jossa järjestäjät tarjosivat pannukahvia ja retkieväitä. Eväiden syönnin lomassa sai tutustua metsästä kerättyihin ravintokasveihin ja JSLY:n jäsenlehtiin aina 1970-luvulta lähtien.

Seuraavaa Luonnon päivää on 12.6., jolloin rakastutaan kesäyöhön.

Kuvat: Sanna Palvanen

« kesäkuu 2017 »