Sijainti: Pääsivu / Yhteistä virkistysmetsää ei tule muuttaa yksityisiksi tonteiksi

Yhteistä virkistysmetsää ei tule muuttaa yksityisiksi tonteiksi

Joensuun kaupunki on jälleen aloittanut kaavaprosessin, jonka tavoitteena on Hasanniemen viheralueiden nakertaminen. Hasanniemi on kaupunkilaisille tärkeä virkistäytymisalue, joka sijaitsee vain puolentoista kilometrin päässä torilta. Savo-Karjalan Luonto-Liitto ei hyväksy yhteisten lähimetsien muuttamista muutamiksi kalliiksi tonteiksi. Erityisesti kesäteatterin lehdon osalta kaava vaarantaa myös luonnon monimuotoisuudelle tärkeän alueen perhosineen ja valkoselkätikkoineen.

Lähimetsillä on tutkimuksissa havaittu olevan voimakas myönteinen vaikutus ihmisen mieleen ja terveyteen yleisemminkin. Helposti saavutettavat viheralueet ovat kansanterveydellinen voimavara, ja lähimetsissä vieraileminen tukee tutkitusti esimerkiksi lasten tasapainoista kehitystä. Niiden on jopa todettu kaventavan pieni- ja suurituloisten välisiä terveyseroja! Hasanniemi on sijaintinsa vuoksi monelle kantakaupungin alueella asuvalle helpoiten saavutettavissa oleva metsä. Se on tärkeä virkistäytymispaikka esimerkiksi eteläisen ruutukaava-alueen vanhemmalle väestölle.

Itsensä Euroopan metsäpääkaupungiksi nimittäneen Joensuun on syytä suojella arvokkaita, asukkaiden rakastamia metsiään paremmin. Jätetään Hasaniemen metsä kaikkien yhteiseksi iloksi ja virkistykseksi. Alueella on hyvät mahdollisuudet kehittyä luonnon monimuotoisuutta entistä paremmin turvaavavaksi kaupunkimetsäksi, jossa viihtyvät niin harvinaiset eliölajit kuin ihmisetkin rinta rinnan.
« syyskuu 2019 »
syyskuu