Sijainti: Pääsivu / Ympäristö / Ounasvaaran valtaus

Ounasvaaran valtaus

Ounasvaaran valtaus 8.2.2008

Piirin toimijat tekivät kaivosvarauksen Rovaniemen Ounasvaaralle. Virallisesti se tapahtui lähettämällä varausilmoitus työ- ja elinkeinoministeriöön. Etsittäväksi malmiksi ilmoitettiin uraani. 8.2.2008 järjestettiin mielenosoitus Ounasvaaralla. Tässä kuvia tapahtumapaikalta.

Varausalueella toimii muun muuassa hiihtokeskus ja golfkenttä. Alue on myös runsaassa virkistyskäytössä. Varauksella haluttiin tuoda esiin nykyisen kaivoslain epäkohtia. Käytännössä varauksen pystyy tekemään kuka tahansa lähes minne tahansa. Varausaikana on mahdollista tehdä alueella pienimuotoista tutkimustoimintaa kaivannaisten etsimiseksi maanomistajan luvalla. Kaivosvarauksen tekijällä on etuoikeus hakea valtauslupaa alueelle.

Varaus on ensimmäinen askel kohti kaivostoimintaa. Kansalaisia ei kuitenkaan kuulla tässä vaiheessa, vaikka kaivostoiminnan uhka voi olla vahingollista alueen elinkeinoelämälle tai sen asukkaille, varsinkin kun kyseessä on uraanin louhinta.

Piirin mielenosoittajat liikkuvat iltapäivän aikana vallatulla alueella ja Rovaniemen keskustassa kertomassa kaivostoimintaan liittyvistä ongelmista. Kantamme on, että kaivostoiminta uhkaa useissa Pohjois-Suomen kohteissa luonnonarvoja sekä syrjäyttää virkistyskäytön ja matkailuelinkeinon mahdollisuuksia.

Katso kuvia valtauksesta täältä!

« joulukuu 2016 »
joulukuu