Sijainti: Pääsivu / Ympäristö

Ympäristö

Ympäristöpoliittinen toiminta

Ympäristöpoliittinen toiminta on keskeinen osa piirin toimintaa. Tiedotamme ympäristöpoliittisista ongelmista ja otamme kantaa niihin.

Tällä hetkellä olemme aktiivisesti mukana kahdessa ympäristöjärjestöjen valtakunnallisessa kampanjassa, ydinvoimakriittisessä Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjassa sekä ilmastotoimia vaativassa Polttava Kysymys -kampanjassa.  Paikallista toimintaa kampanjoiden pohjalta järjestämme yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa.

Lisäksi osallistumme ajankohtaisiin valtakunnallisiin teemapäiviin, kuten Älä osta mitään –päivään tai Nuukuusviikkoon. Piirin toimijat puuhastelevat mm. energia-, metsä- ja petoasioiden kimpussa. Jos jonkun asian puolesta tarvitsisi tempaista, ole yhteydessä. Materiaali- ja tiedotusapua tarjolla.

Possu on myös pitänyt yllä yhtestyötä kahden Venäläisen ympäristöjärjestön kanssa muunmuassa yhteisten leirien muodossa. Venäläiset järjestöt ovat Murmanskin alueella toimiva PiM (Nature and Youth) sekä Arkangelin alueella toimiva nuorisojärjestö Aetas.

Ilmastotoiminta

Me possut olemme syvästi huolissamme ilmaston lämpenemisestä ja vaadimme myös poliittisia toimia lämpenemisen kuriin saamiseksi. Otamme osaa kansainväliseen Polttava Kysymys -kampanjaan tiedottaen ilmastoasioista myös Oulun seudulla. Oulussa on järjestetty muun muassa luento ilmastotieteen uusimmista tuulista (joulukuulla 2009) ja lisäksi osallistuimme kansainväliseen ilmastotoimintapäivään Kööpenhaminan ilmastoneuvotteluiden aikaan (joulukuussa 2009) muistuttamalla päättäjiä ilmastotoimien palavasta kiireestä palovaroittimien säestämänä.

Tänä vuonna possut ovat pöhisseet ilmastotalkoissa järjestäen vuosittaista lumiukkotempausta Oulun keskustassa Otto-Karhin puistossa. Täydellisen lumiukkokelin siivittämänä possuvoimin rakennettiin oikea lumilinna upeine lumisine vartijoineen kaupungilla kävelevien iloksi ja samalla kerättiin muutamia ilmastoterveisiä paikallisille kansanedustajille. Lumiukkoteemaa jatkettiin viikon päästä tästä, sisätiloissa 45 Special -baarissa. Ilmastotukikeikallamme soittamassa olivat Klaara, Viva Ziva sekä G-odd ja ilta oli varsin menestys. Possut kiittää!

Vastaisuudessa possu järjestänee lisää tiedotustilaisuuksia ilmaston tilasta sekä kampanjoi aktiivisesti Oulun seudulla. Tervetuloa mukaan ilmastonlämpenemisen vastaiseen taisteluun!

Lue lisää kampanjasta osoitteessa www.polttavakysymys.fi

Ydinvoima- /uraanitoiminta

Possun alueelle suunnitellaan kahta ydinvoimalaa ja lisäksi alueella etsitään aktiivisesti uraania.  Ydinvoimaan otamme kantaa tiedottamalla ydinvoiman vaikutuksista sekä vetoamalla paikallisiin valtakunnallisen kampanjan Äänestä ydinvoima historiaan kautta. Oulun alueella on järjestettiin myös suurin pohjoinen ydinvoiman vastainen mielenosoitus keväällä 2009.

Possun uraanitoiminnan tavoitteena on tuoda esiin kaivoslain epäkohtia sekä uraanilouhinnan haittoja. Otamme kantaa hankkeisiin myös paikallistasolla mm. kuulemiskierroksiin osallistumalla.

Ounasvaaran valtaus

Luonto-Liitto valtasi Ounasvaaran! Kuvia tapahtumasta! LUE LISÄÄ!

« syyskuu 2016 »
syyskuu