Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Päiväretki Liimanninkoskelle 19.6.

Päiväretki Liimanninkoskelle 19.6.

Milloin 19.06.2021
alkaa 10:00 loppuu 13:00
Missä Muhoksen Liimanninkoski
Yhteyshenkilön nimi
Yhteyshenkilön puhelinnumero 040 820 7871
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Lähde koko perheen voimin tutustumaan upean kosken luontoon!

Luonto-Liiton Pohjois-Suomen piiri järjestää päiväretken Muhoksen Liimanninkoskelle lauantaina 19.6. Helppokulkuinen luontopolku vie retkeläiset Muhosjoen valoisilta rinneniityiltä tuuheiden kuusikoiden ja rehevien lehtojen läpi laakson pohjalla kuohuvalle koskelle. Joki on uurtanut uomaansa tuhansien vuosien kuluessa yhä syvemmälle hiekkaiseen maaperään.

Suotuisien olosuhteidensa vuoksi jokilaaksossa viihtyy hyvin monimuotoinen ja rehevä kasvillisuus sekä runsas eläimistö. Liimanninkoski kuuluu valtakunnallisiin lehtojensuojelualueisiin.

Aloitamme retken Muhoksen Suonkyläntien varressa sijaitsevalta pysäköintialueelta, jonne on opastus Valtatie 22:n varresta. Luontopolku on 1,4 km mittainen ja sopii hyvin lapsiperheille. Polun alkupäässä sijaitsee puimala, jossa tutustumme näyttelyyn entisaikojen maanviljelykäytössä olleista esineistä. Puimalasta jatkamme polkua pitkin läpi lammashaan ja laskeudumme kohti Liimanninkoskea, joka virtaa Muhosjoen syvälle uurtamassa uomassa. Lähempänä koskea maisema muuttuu lehtomaiseksi ja lajistoltaan runsaammaksi.

Aivan kosken partaalla on laavu ja nuotiopaikka, jossa voimme hengähtää, syödä retkieväitä ja nauttia kosken kuohunnasta. Laavulta eteenpäin luontopolku jatkuu kapeampana ja ohittaa uoman, jossa Muhosjoki on ennen nykyistä uomaa virrannut. Palaamme polkua pitkin takaisin lammashaan reunaan ja edelleen puimalan kautta lähtöpisteeseen.

Ilmottautumisen jälkeen saat tarkemmat tiedot päiväretken aikataulusta, ohjelmasta ym. Retkellä huomioidaan 19.6. voimassa olevat koronarajoitukset.

Tervetuloa!

Ilmoittaudu mukaan tällä lomakkeella.

Lisätietoa Liimanninkoskesta: https://www.luontoon.fi/liimanninkoski

kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,
« kesäkuu 2021 »
kesäkuu