Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Nuorten ilmastokurssi syksyllä 2018

Nuorten ilmastokurssi syksyllä 2018

Hae tulevan syksyn nuorten ilmastokurssille! Kurssilla mm. vieraspuhujia, ilmastopolitiikkaa sekä vaikuttamiskeinoja.

Oletko 15‒20-vuotias nuori, kiinnostunut ilmastokysymyksistä ja vaikuttamisesta? Jos vastasit kyllä, on tämä kurssi tehty sinua varten! Luonto-Liiton Pohjois-Suomen piiri järjestää Nuorten ilmastokurssin syksyllä 2018. Kurssilla tutustutaan ilmastonmuutokseen, ilmastopolitiikkaan ja erilaisiin vaikuttamisen keinoihin. Kurssilaiset pääsevät osallistumaan yhteensä 6 tapaamiskerralle syksyn aikana, joiden aikana tavataan poliitikkoja, tutustutaan erilaisiin kampanjoihin ja vaikuttamistapoihin. Lisäksi mietitään omia arkipäivän valintoja ja suunnitellaan kestäviä ratkaisuja ilmaston hyväksi. Kurssi antaa sinulle vahvan tietopohjan, jonka avulla voit tulevaisuudessa toimia ilmaston hyväksi!

Sinulla ei tarvitse olla mitään aikaisempaa kokemusta vaikuttamisesta, järjestö- tai ilmastotoiminnasta. Etsimme kurssille 15‒20-vuotiaita nuoria oppimaan ja kehittämään itseään vaikuttajina. Kurssille otetaan 25 kiinnostunutta nuorta hakemuksien perusteella. Valinnassa korostamme motivaation merkitystä, joten osoitathan kiinnostuksesi hakemuksessa. Kurssin jälkeen on mahdollista jatkaa ilmastotoiminnan parissa Luonto-Liitossa. Kurssin hinta on vain 20€ sisältäen kurssimateriaalit, tapaamiskertojen tarjoilut sekä mahdolliset vierailut. Alaikäisiä hakijoita pyydetään toimittamaan huoltajan yhteystiedot.

Kurssi järjestetään Oulussa ja etusijalla ovat Oulun seudun nuoret. Hakuaika on jo alkanut ja päättyy 10.8.2018 klo 23.59. Täytä hakemus osoitteessa:

Haun tuloksista ilmoitetaan viimeistään 11.8.2018. Kurssimaksu tulee maksaa viimeistään 25.8. mennessä ennen ensimmäistä kurssikertaa. Myöhäisemmästä maksuajankohdasta on sovittava erikseen.

Kurssin alustava ohjelma ja aikataulu, varaathan kyseiset lauantait vapaaksi!

Elokuu: la 25.8. klo 11-18 ‒ Tervetuloa kurssille!

Ensimmäisellä kurssikerralla tutustumme toisiimme, Luonto-Liittoon sekä ilmastonmuutokseen ja sen vaikutuksiin yleisesti. Paneudumme ilmastonmuutoksen syihin ja historiaan.

Syyskuu: la 15.9. klo 11-18 Ilmastonmuutostutkimus

Toisen kurssikerran aikana tutustumme paremmin siihen, miten ilmastonmuutostutkimusta tehdään. Mitä kaikkea voidaan tutkia ja miten? Tutustumme myös lobbaukseen ja sen vaikutuksiin. Tapaamme tutkijoita ja keskustelemme heidän kanssaan. Opit kirjoittamaan myös kannanoton itsellesi tärkeästä ympäristöaiheesta.

Lokakuu: la 6.10. klo 11-18 Ilmastonmuutoksen paikalliset vaikutukset

Kolmannella kurssikerralla mietimme, minkälaisia ovat ilmastonmuutoksen paikalliset vaikutukset, jotka vaikuttavat suoraan meihin. Osallistumme myös Luonto-Liiton järjestämään ilmastonmuutospaneeliin, jossa pääset haastamaan tutkijat ja poliitikot. Kurssikerran jälkeen sinulla on mahdollisuus osallistua myös Luonto-Liiton Pohjois-Suomen piirin aktiivien illanviettoon.

Lokakuu: la 27.10. klo 11-18 Ympäristöoikeudenmukaisuus

Neljännellä kurssikerralla kuulemme ympäristöoikeudenmukaisuudesta. Miten ilmastonmuutos vaikuttaa eri puolilla maailmaa? Kuka maksaa ilmastonmuutoksesta eniten? Pohdimme ilmastonmuutosta filosofisesta näkökulmasta ja katsomme ilmastonmuutosdokumentin.

Marraskuu: la 17.11. klo 11-18 Miten minä voin vaikuttaa?

Viidennellä kurssikerralla pääset pohtimaan erilaisia vaikuttamisen keinoja sekä miettimään omia arkipäivän valintoja. Kuulemme esimerkkejä erilaisista muutoksista, joita ihmiset ovat tehneet vähentääkseen omaa ympäristökuormitustaan. Tällä kurssikerralla valmistamme myös yhdessä vegaanista ruokaa.

Joulukuu: la 8.12. klo 11-18 Parempaa ilmastopolitiikkaa

Viimeinen kurssikerta vie meidät paremmin ilmastopolitiikan pariin. Tapaamme poliitiikkoja ja järjestötoimijoita, jotka ajavat parempaa ilmastopolitiikkaa. Lisäksi vietämme kurssin päättäjäisiä pikkujoulujen merkeissä ja jokainen saa todistuksen kurssin suorittamisesta. Mietimme myös, mitä Luonto-Liitossa voi tehdä kurssin päätyttyä.

Lisätietoja voit kysyä:

Kurssikoordinaattori Essi Wallén