Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Vesistöt / Taustaa vesiötököistä

Taustaa vesiötököistä

Kaikki eläimet elivät alun perin vedessä. Jotkut tekevät niin edelleen, mutta monet ovat siirtyneet elämään maalla tai lentämään ilmassa ainakin jossain elämänsä vaiheessa. Meidän vesistämme löytyy esimerkkejä näistä molemmista ryhmistä. Täysin vesieläimiä ovat esimerkiksi simpukat ja katkat. Monet hyönteiset puolestaan elävät toukkina vedessä mutta lentävät aikuisina ilmassa. Näitä ovat mm. sudenkorennot, päivänkorennot, vesiperhoset ja sääsket.

Me ajattelemme helposti, että toukkavaihe vedessä on vain nopea välietappi matkalla lopputulokseen, varsinaiseen aikuiseen hyönteiseen. Toukkavaihe saattaa kuitenkin kestää paljon pidempään kuin elämä aikuisena. Esimerkiksi jotkut sudenkorennon toukat elävät vedessä jopa viisi vuotta ennen aikuistumistaan, mutta aikuisen sudenkorennon elämä kestää vain yhden kesän. Päivänkorennoilla ero on vielä dramaattisempi: toukka elää vedessä kahdesta kolmeen vuotta, mutta aikuinen päivänkorento kuolee nimensä mukaisesti useimmiten jo parin päivän ikäisenä. Näiden eläinten varsinainen olomuoto on siis oikeastaan vedessä elävä "toukka", mutta jatkaakseen sukuaan niiden on elämänsä lopussa kasvatettava itselleen siivet ja lähdettävä lentoon!