Sijainti: Pääsivu / Tehtävät / Taivas / Meidän ja muiden kuut

1. 0,5–1 h tai tarpeen mukaan
2. 0,5 h
3. 1–6 h

Tutustu maapallon ja muiden planeettojen kuihin! Voit tehdä 1–3 osaa vapaasti valiten. Jokaisesta osasta saat yhden tähden.

1: Maapallon Kuu

• kiikari tai kaukoputki
  • kartta Kuun pinnasta (kirjoista tai netistä)

Katso omaa Kuutamme hyvällä kiikarilla tai kaukoputkella. Parhaiten pinnanmuodot näkyvät silloin, kun Kuu ei ole kokonaan Auringon valaisema, eli esimerkiksi puolikuun aikaan. Etsi netistä tai kirjoista Kuun kartta ja tunnista Kuun pinnalta vähintään kolme kraatteria tai muuta pinnanmuotoa.

2: Jupiterin kuut

• kiikari tai kaukoputki
  • planeettojen liikkeet sisältävä tähtikartta (netistä)

Kiikarilla tai kaukoputkella voit nähdä muidenkin planeettojen kuita. Tarkista tähtikartasta, missä ja milloin aurinkokuntamme suurin planeetta Jupiter on näkyvillä ja katso sitä kiikarilla tai kaukoputkella. Jupiterin neljä suurinta kuuta näkyvät rivissä olevina valopisteinä planeetan ympärillä. Jos haluat, voit yrittää nähdä myös muiden planeettojen kuita, mutta se vaatii melko voimakkaan kaukoputken.

3: Kuunpimennys

• muistiinpano- ja/tai piirustusvälineet
  • (kiikari)

Jos kohdallesi osuu osittainen tai täydellinen kuunpimennys, seuraa sen kulkua paljain silmin tai kiikarilla. Miltä Kuu näyttää pimennyksen eri vaiheissa? Piirrä tai kuvaile Kuun ulkonäkö ainakin kolmessa eri vaiheessa pimennyksen aikana.

Lisätietoja:

Taustaa